RIA blij met stappen Provincie veerpont ‘Maar waarom nu pas?’

Algemeen
RIA  vraagt zich af waarom het zo lang duurde eer de provincie ingreep bij de veerpont Maassluis- Rozenburg.
RIA vraagt zich af waarom het zo lang duurde eer de provincie ingreep bij de veerpont Maassluis- Rozenburg. (Foto: Patrick Wanders)

Update: Rozenburg In Actie (RIA) is blij dat de provincie Zuid-Holland in beweging komt en Blue Amigo (AquaSwets) sommeert binnen vier weken weer een autoveer tussen Rozenburg en Maassluis in te zetten. “Maar waarom nu pas?” vraagt RIA hardop.

Door Kor Kegel

Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland hebben AquaSwets BV gesommeerd om de veerdienst te herstellen, op straffe van gerechtelijke maatregelen. Binnen vier weken moeten ook automobilisten weer kunnen overvaren tussen Maassluis en Rozenburg. RIA is enerzijds verheugd dat de provincie eindelijk in actie komt en Blue Amigo sommeert de dienst te hervatten. “Toch is het onbegrijpelijk dat het zo lang heeft geduurd,” zegt RIA-woordvoerder Rob Smith. “De geregelde dienst kwam in oktober 2022 tot stilstand en op 2 december waarschuwden wij Gedeputeerde Staten dat Blue Amigo de overeenkomst uit 2019 met voeten trad.”

“Dit gegeven was natuurlijk ook bij de provincie bekend en daarom verbaast het ons in hoge mate dat het college van GS nu pas overgaat tot het dreigen met juridische stappen. Het is tekenend voor de desinteresse bij sommige bestuurders voor de ontwrichting die het uitvallen van het veer heeft veroorzaakt, met name in Rozenburg, maar ook in Maassluis.”

De afgelopen maanden hebben Blue Amigo en de provincie regelmatig contact gehad. De verwachting van de vervoerder was dat het autoveer eind januari weer zou varen. Tot op heden slaagt Blue Amigo er onvoldoende in om duidelijkheid te scheppen wanneer er weer een autoveer zal varen.

De provincie Zuid-Holland vindt de ontstane situatie in Rozenburg-Maassluis niet langer acceptabel. Gedeputeerde Jeannette Baljeu: “De afgelopen maanden heeft de provincie Zuid-Holland veel vragen, zorgen en klachten ontvangen over het veer. Begrijpelijk, want het veer is voor gemotoriseerd verkeer, fietsers en voetgangers een belangrijke verbinding tussen Rozenburg en Maassluis. De ontstane situatie is zeer onwenselijk. Mensen ondervinden ondertussen al veel te lang hinder. Hier hebben wij de vervoerder herhaaldelijk op aangesproken. Op de achtergrond hebben we, in goed overleg en samen met de vervoerder, hard gewerkt om zo snel mogelijk tot een betrouwbare oplossing te komen. Omdat duidelijkheid en zicht op een oplossing te lang uitblijven, hebben we er in het belang van onze reizigers voor gekozen om Blue Amigo formeel te sommeren om de overeenkomst met de provincie na te komen.”

In gebreke
De provincie Zuid-Holland is van mening dat Blue Amigo tekortschiet in de exploitatie van de veerdienst Maassluis-Rozenburg. Meerdere verplichtingen worden niet nagekomen, waaronder de inzet van tenminste één autoveer. Zeker zolang de Blankenburgverbinding nog niet in gebruik is, is het noodzakelijk dat automobilisten gebruik kunnen maken van de veerdienst Maassluis-Rozenburg. Het inzetten van alleen een fiets- en voetveer voldoet niet. In de sommatie stelt de provincie de exploitant in gebreke.

De provincie eist dat de vervoerder alles in het werk stelt om de technische voorbereidingen voor de verplaatsing van het ponton naar de locatie nabij de veerstoep in Rozenburg als voorziening voor het fiets- en voetveer Otter zo snel mogelijk verder te organiseren.

Gedeputeerde Baljeu: “Wij gaan ervanuit dat de vervoerder zijn verantwoordelijkheid neemt en zijn plichten conform het contract nakomt. In het belang van onze reizigers is het onze wens om in gesprek te blijven met elkaar. Maar wanneer er geen uitvoering wordt gegeven aan deze ingebrekestelling, dan zijn gerechtelijke stappen helaas niet uit te sluiten.”

De Otter vaart op dit moment vanaf een ponton bij EIC Mainport Rotterdam, die twee kilometer is verwijderd van de veerstoep in Rozenburg, wat niet ideaal is voor de reizigers. De vervoerder werkt er volgens de provincie hard aan om de situatie te verbeteren, door het ponton te verplaatsen naar een locatie naast de bestaande veerstoep. Hiervoor is de vervoerder met verschillende partijen in overleg, die de benodigde werkzaamheden uit moeten voeren.

Jeannette Baljeu: “Wij zetten ons ervoor in om dit proces te versnellen en onderhouden intensief contact met de vervoerder, Rijkswaterstaat en de gemeente Rotterdam over de te verlenen vergunning en de benodigde overeenkomsten. Als het ponton verplaatst is, kan er komende weken frequenter worden gevaren met het fiets- en voetveer.”

Actiegroep RIA merkt op: “Wij begrijpen dat de vertraging bij de reparatie van het veer niet te wijten is aan gebrek aan onderdelen of de oorlog in de Oekraïne, maar aan het feit dat Blue Amigo kennelijk op zwart zaad zit en de werfrekening niet kan betalen. Het wordt tijd dat de provincie en de gemeente Rotterdam overgaan tot veel meer actie, zoals het afgeven van een bankgarantie, zodat de dienst op korte termijn kan worden hervat.”