Horeca weer open: ‘We hebben onze gasten gemist, nu gaan we weer knallen’

Algemeen
De horeca is weer open en daar mag op geproost worden.
De horeca is weer open en daar mag op geproost worden. (Foto: aangeleverd)

SCHAGEN - De kogel is door de kerk. De komende 6 weken, met over 3 weken een nieuw meetmoment, mag de horeca- en cultuursector weer open. Tijdens de persconferentie van afgelopen dinsdag werd bevestigd wat al eerder was uitgelekt. “De reserveringen lopen binnen, we gaan weer knallen!’’

Maarten Soels van Grand Cafe en De Ooievaar is blij met de openstelling. Het restaurant, gevestigd aan de Markt, is helemaal klaar voor het ontvangen van gasten. “De geluiden waren er vorige week al, dat de horeca weer open zou gaan, dus daar anticipeer je gelijk op,’’ vertelt Soels. De zaak is groot genoeg om voldoende tafels te kunnen uitserveren terwijl er anderhalve meter afstand is. Veilig en vertrouwd, dat is waar we voor gaan.’’ Met vertrouwd bedoelt Soels tevens het waarborgen van de vertrouwde kwaliteit die de gasten verwachten. Ook zijn de vertrouwde gezichten in de bediening weer terug te zien. “We hebben goed contact onderhouden met de mensen met een nul-urencontract. Zodra we wisten dat we tot 22.00 uur open mochten, hebben we dat laten weten. Iedereen werkt hier met veel plezier en wij zijn zeer tevreden met hen, dus we kunnen zo weer opschalen met het personeel met een nul-urencontract.”

Het contact met de klanten is essentieel in de horeca. Dat veel mensen bellen voor een reservering in plaats van online reserveren, vindt Soels een compliment. “Mensen vinden het fijn om te bellen om te zeggen dat ze weer willen langskomen. Ze zijn enthousiast en kunnen dat telefonisch beter overbrengen dan via online. We zijn als restaurant gemist en wij hebben onze gasten ook gemist.’’

Grand Cafe De Smidse

Ook bij Grand Café De Smidse is het een drukte van belang. Nicole en Maud zijn druk in de weer met bestellingen, uitserveren van lunch en diner, en de telefoon opnemen voor het aannemen van reserveringen. Eigenaar van De Smidse, Patrick Brakenhof is blij dat er weer dynamiek is. “Het doet zeer als horecaman als je zaak leeg is. Nu we weer open mogen kunnen we weer bewegen. De dynamiek tussen het personeel en de gasten is terug. Dat hebben we ontzettend gemist.’’ 

Patrick van Pand5, Grand Cafe De Smidse en ‘t Geveltje is gedeeltelijk blij, zeker dat de verruimde openingstijd 22.00 uur is geworden in plaats van het verwachte 20.00 uur. “Met de openstelling naar 22.00 uur kon je tenminste echt een diner goed uitserveren en bied je gasten een fijne avond. Je kunt rustig zitten en genieten, zonder dat je steeds op je horloge moet kijken of er nog tijd is voor een dessert.’’ 

Maar aan de andere kant is zijn andere onderneming, discotheek Het Geveltje, nog steeds gesloten. ‘’Begrijp me niet verkeerd, we pakken elke strohalm aan, maar Het Geveltje is al bijna twee jaar dicht! Tevens is er nog steeds geen lichtpuntje als het gaat om openstelling. Als je erover nadenkt is dat gewoon niet te geloven. Dat kun je als regering zijnde ondernemers toch niet aandoen? Het is ontzettend frustrerend, je staat ermee op en gaat ermee naar bed. Het is om te huilen.’’

Slot Hotel Schagen

Angela Sleutel, compagnon van Slot Hotel Schagen gelegen aan Slotplein 4, is vooral blij met de verruiming van de openingstijden. “Wij bieden verschillende arrangementen en faciliteiten aan. Het was de afgelopen periode passen en meten wat wel en wat niet door kon gaan, maar ook hoe we sommige events moesten aanpassen wegens de vervroegde sluitingstijd. Nu deze verruimd is, kunnen we iets meer ademen. Bruiloften kunnen nu een feest geven tot 22.00 uur. En daarna lekker naar de bruidssuite. Maar we kozen de laatste tijd ook om een bruiloft in twee delen te vieren. Bijvoorbeeld een lunch met aansluitend een receptie, en de dag erna bijvoorbeeld een diner met feest. Alternatieven bedenken en vooruit blijven kijken, dat was echt ons motto. Als je dat niet doet, dan word je niet blij. Je wilt het werk zowel voor jezelf en het personeel als je gasten zo plezierig mogelijk maken. Dus denk je altijd in mogelijkheden.” 

De agenda begint inmiddels weer aardig vol te raken. “Mensen waren afwachtend. Het is nooit leuk om te reserveren om vervolgens af te moeten bellen. Maar nu veel meer kan, zien we dat ook de korte termijn invulling als familiediners, jubilea, vergaderingen en kleine feestjes weer aantrekt. Mensen bellen vaak, vinden het fijn om iemand te spreken en te zeggen dat ze graag weer komen. dat doet mij goed. Persoonlijk word ik hier heel blij van. Je bent nog in de picture. We verwelkomen onze gasten dan ook met open armen.’’

Bistro Smul

Ook Gerard Tesselaar, eigenaar van Bistro Smul en snackbar Smultaria, is volop in de weer voor zijn gasten. “De snackbar was wel open, maar nu het restaurant ook weer open is ben ik blij.’’ Sinds afgelopen week was hij al bezig met bevoorraden van de Bistro, bestellingen doorvoeren en reserveringen van klanten aannemen die niet kunnen wachten om langs te komen. “De eerste gast stond woensdagochtend om kwart voor tien voor de deur. We gaan om 10.00 uur open, dus dat was wel leuk. Het was een vaste gast dus ik wist gelijk dat ik een lekkere tosti met een kop koffie kon serveren.” Maar het is niet alleen het uitserveren van gerechten, het gaat vooral om het contact dat je hebt. “In de horeca ga je omdat je een mensen mens bent. Jouw zaak is een sociale happening. Mensen komen samen om te genieten van het eten, van elkaars gezelschap, van de aardige en attente bediening. Er zit zoveel meer achter dan iets nuttigen en weer gaan. Dat besef ik me terdege, en daarom vind ik het zo fijn dat we weer open zijn.’’

Tesselaar merkt aan het aantal reserveringen dat hij met personeel weer moet opschalen. Hij zoekt dan ook mensen die affiniteit hebben met de horeca. “We runnen de zaak met een vaste club, maar er is zeker ruimte voor meer personeel. Wil je in een enthousiaste groep komen werken waar veel gezellige en vaste gasten komen, dan sta ik daar zeker voor open.

Afbeelding