In Memoriam: Cor Bolmers erfde ‘n gesloopte binnenstad

Algemeen
Afbeelding
(Foto: )

Door Kor Kegel
SCHIEDAM – Vanuit zijn prettige woning aan de rand van het Nieuwerkerkse park
Hitland is oud-wethouder Cor Bolmers nog jarenlang met Schiedam bezig geweest,
soms als adviseur van het college van B & W, maar vooral als directeur van De
Vernieuwde Stad. Deze vennootschap had als taak moeilijke bouwprojecten van de
grond te krijgen. Het ombouwen van de Opstandingskerk tot woonruimte kwam tot
stand dankzij Cor Bolmers.
Maar het was schier onmogelijk om De Vernieuwde Stad tot een succesvolle
onderneming te maken. De opdrachten waren te ingewikkeld of zeg maar te
kostbaar. Zijn opvolger als directeur, de Capelse oud-wethouder Peter-Paul
Doodkorte, hield het nog een poosje vol. Ondertussen beklaade Bolmers zich erover
dat kauwen een beschermde vogelsoort zijn. ,,Ze pikken de eitjes van de mussen
kapot. Juist de mus moeten we koesteren,’’ zei hij, terwijl hij in zijn tuin in
Nieuwerkerk aan den IJssel vertederd de mussen zat te voeren.
Hij deed daarbij weer sterk denken aan zoals hij als PvdA-wethouder was: joviaal en
sympathiek in de omgang, een buitengewoon vriendelijk mens. Toch kon hij in
vergaderingen doortastend zijn en zelfs geslepen. Bolmers was wethouder voor de
PvdA in de laatste jaren van burgemeester Harm Roelsema, die groot voorstander
was geweest van een grootschalige sanering van de binnenstad en de
Brandersbuurt. Wethouder Bolmers had de ‘schone’ taak om dat proces af te ronden
en het nieuwe bestemmingsplan voor de binnenstad verdedigen, met als klapstuk
een verlenging van de Passage tot aan de afrol van de Hoogstraat bij de Lange
Achterweg. Zo ver is het nooit gekomen.
Een omstreden besluit was in 1974 de sloop van enkele panden aan de Broersvest
en het Broersveld. Hier moest een doorbraak komen voor het vrachtverkeer naar de
binnenstad. Het Gat van Bolmers heeft nooit die functie gekregen en Bolmers vond
het zelf merkwaardig hoe veel Schiedammers menen dat die panden gesloopt
werden voor de aanleg van de metro. ,,Daar is op die plek nooit sprake van
geweest,’’ zei hij in 2016.
Het ‘bewijs’ was volgens hem, dat burgemeester en wethouders in 1974 al lang
besloten hadden om de metrolijn dwars door de binnenstad niet toe te staan. ,,Ik ben
het met toenmalig directeur Harm de Block van Gemeentewerken in Rotterdam gaan
uitleggen. Voor de metro hadden ook panden op de Hoogstraat en de Lange Haven
plat gemoeten, want veertig jaar geleden konden we nog niet boren op twintig meter
diepte. Nu zou je gewoon onder monumenten door kunnen boren, maar toen nog
niet. En sloop van karakteristieke gebouwen vonden we een te sterke aantasting van
de binnenstad.’’
Er was in die tijd ook een plan van het Openbaar Lichaam Rijnmond om een
spoorverbinding aan te leggen naar Schiedam-Noord, Vlaardingen-Holy en de
Broekpolder, waar een nieuw stadsdeel moest komen. Ook dat blies Bolmers af
vanwege negatieve effecten op het woonmilieu.
Toen er jaren later opnieuw plannen werden gemaakt voor een metrolijn, verbaasde
het Bolmers dat deze om de binnenstad heen moest lopen, grotendeels door wijk

Nieuwland. ,,Ik was toen al lang geen wethouder meer, maar heb het er wel met veel
mensen over gehad dat de metrostations in Nieuwland een veel kleiner achterland
zouden hebben. Zo’n voorziening hoort via het centrum van de stad te gaan. Ik vind
de metrolijn verkeerd liggen.’’
De metrolijn door Schiedam werd in 2002 geopend.