Schiedamse kinderen taalrijker dankzij Schoolschrijver

Algemeen

SCHIEDAM - ‘We hebben het goed gehad samen, hè?’, vraagt Schoolschrijver Maranke Rinck aan de kinderen van groep 5 op de Peperklip. Er klinkt gejuich en even later staan de kinderen op het podium om hun schrijfsels voor te lezen aan ouders en genodigden.


Deze week was het officiële slot van het halfjaartraject van De Schoolschrijver op vier Schiedamse basisscholen: De Peperklip, de St. Willibrordusschool, De Taaltuin en Ababil. Voor deze scholen is het traject nu afgerond, en daar kunnen de leerkrachten verder gaan waar de Schoolschrijver is gebleven: een creatieve impuls voor het taalonderwijs, waardoor kinderen meer plezier krijgen in lezen en schrijven.

Tijdens het halfjaartraject verbindt een Schoolschrijver zich voor een half schooljaar aan een school. Schoolschrijvers delen hun liefde voor verhalen lezen en creatief schrijven en maken kinderen enthousiast voor de magie van taal. Met De Schoolschrijver worden de taallessen een spannend avontuur – leerlingen verbeteren niet alleen hun taalvaardigheid, ze gaan ook vooruit in zelfreflectie, creativiteit en probleemoplossend vermogen. De Schoolschrijver bezoekt wekelijks drie dezelfde klassen. De andere groepen bezoekt de Schoolschrijver in ieder geval eenmalig. Elke Schoolschrijver heeft voor de duur van het traject een eigen tafel of plekje op school met een ‘brievenbus’. Alle kinderen, ouders en leerkrachten kunnen hier terecht met vragen en verhalen.

Landelijk loopt één op de tien kinderen risico op laaggeletterdheid. In Schiedam, met een hoger percentage laaggeletterde volwassenen, is het risico nog groter. Het halfjaartraject van stichting De Schoolschrijver is ontwikkeld als preventief programma tegen taalachterstand en behaalt positieve resultaten. 94 procent van de leerkrachten constateert dat leerlingen vooruitgaan in leesplezier, schrijven, taalontwikkeling, creativiteit en/of zelfvertrouwen. Goed kunnen lezen en schrijven zijn nodig om volwaardig aan de samenleving te kunnen deelnemen.

Naast het halfjaartraject voor basisscholen met een hoog percentage laagtaalvaardige kinderen, ontwikkelt De Schoolschrijver kortere programma’s voor alle basisscholen. Ieder kind verdient immers een taalsterke toekomst. Zo zijn de Schoolschrijver-maand en de Schoolschrijver Academie gelanceerd. In 2020-2021 wil De Schoolschrijver met haar aanbod 550 basisscholen bereiken.

Meer info via www.deschoolschrijver.nl en www.debibliotheekschiedam.nl