Eugène Biffé zorgt dat er muziek zit in monumenten

Algemeen
Eugène Biffé wil het aantrekkelijk maken voor jongeren om Schiedam te ontdekken.
Eugène Biffé wil het aantrekkelijk maken voor jongeren om Schiedam te ontdekken. ((Foto: Rui Noir.))

Als je niet weet wat er te zien en te doen is, slaat al gauw de verveling toe. Niks te beleven in Schiedam, is het vooroordeel onder veel jongeren. Met het winnen van de Waterweg Cultuurprijs brengt Eugène Biffé daar verandering in.

Door Kor Kegel

Drie jaar woont de 25-jarige Eugène Biffé nu in Schiedam. Aanvankelijk keerde hij steeds terug naar zijn geboortestad Rotterdam, omdat hij niet wist wat er in Schiedam te doen was. Leeftijdgenoten vonden Schiedam maar oud en vervallen. Tot hij wat meer door de stad ging wandelen en hier en daar binnen een kijkje nam. Hij ontdekte de ‘chocoladefabriek’ De Bonte Koe. Hij kwam in het Jenevermuseum Schiedam. En hij aanschouwde de prachtige groene binnenplaats van de bibliotheek in de Korenbeurs. Het ging hem opvallen dat er eigenlijk wel veel leuke terrasjes zijn, mooie stegen en prachtige monumentale ensembles.

Het idee kwam in hem op om die bijzondere plekken te delen met de rest van Nederland. Hij dacht eerst aan podcasts op locatie. Maar in gesprek met zijn coach Cye Wong-Loi-Sing kwam hij op een nog leukere gedachte. In zijn vrije tijd is hij dj. Als DJ Pyron is hij bekend door het draaien van de diepere Afrikaanse housemuziek en het was niet zo gek dat ze aan muziek dachten, aan live evenementen, om de jeugd naar die oude onbekende gebouwen te lokken. Met dat project gaf hij zich op voor de Waterweg Cultuurprijs – met doorslaggevend succes.

‘Schiedam Inside Out’ heet zijn project. “Hoe kan ik Schiedam van binnen naar buiten brengen op een interessante manier die jongeren tussen de 18 en 25 jaar kan bewegen om Schiedam te ontdekken?”, vroeg hij zich af. Hij richt zich op jongeren van verschillende afkomst. “Mijn idee is om bijzondere locaties onder de aandacht te brengen door er live acts te organiseren. Denk aan spoken word, zang, dans en afsluitende dj-acts. Je kunt het vergelijken met een klein pop-up-theater. Elke show wordt op locatie gefilmd door een audiovisueel team, een AV-team, want dat levert Schiedam mooi promotiemateriaal op. In samenspraak met de eigenaar van het pand kijken we hoe er horeca, catering en sanitair geregeld kan worden.”

Zo krijg je dat ze er na de show nog steeds over blijven praten

Vooralsnog denkt Eugène Biffé aan tickets van tien à vijftien euro bij een bezoekersaantal van tweehonderd. Het tweeledige doel is om bijzondere evenementen in Schiedam te houden en oudere gebouwen in de schijnwerpers te zetten. Dat zal ook jongeren uit de omgeving naar Schiedam brengen. Zolang het nodig is worden de coronamaatregelen gerespecteerd. Ook neemt hij de alcoholwetgeving in acht. Eugène Biffé wil eerst driemaal testdraaien. Dan krijgt hij een indruk of het aanslaat en de jongeren terugkomen. Gebouwen die hij als eerste in beeld heeft zijn het Stedelijk Museum Schiedam, de Korenbeurs, het Jenevermuseum, de molens, het Zakkendragershuisje en de Havenkerk.

Community

Per locatie zal de show er anders uitzien. In de projectomschrijving staat dat hij in zijn grote netwerk naar partners zoekt om er vorm aan te geven, zoals Schiedam Partners, Verbalism, DJ Boothcamp en de leerlingen en Brand New Guys als AV-team. Het merk S’DAM kan ingezet worden ter promotie van het evenement. Met communicatie en promotie hoopt hij een groeiende community te vormen. Hij wil er de lokale en regionale pers bij betrekken. Met de leiding van het AV-team en zo mogelijk ook de artiesten wil hij de locaties vooraf bekijken om te zien wat de mogelijkheden zijn. Hij heeft Carina Fernandes ingeschakeld voor de programmering. “Zij zal kijken naar de meest geschikte artiesten voor de show en zal haar keuzes met mij bespreken”, zegt hij. Het idee is om een combinatie van lokale en niet lokale artiesten te laten optreden. Zo krijg je een breder beeld van wat er is. De shows moeten van begin tot eind dynamisch en aantrekkelijk zijn, want de spanningsboog bij jongeren is kort. Ze moeten constant geprikkeld worden. Zo krijg je dat ze er na de show nog steeds over blijven praten, wat weer zorgt voor extra exposure.” “Eugène mobiliseert de jeugd én de stad Schiedam,” oordeelde de jury van de Waterweg Cultuurprijs. Het leverde Eugène Biffé een startkapitaal van vijfduizend euro op én een beeld van kunstenares Dike Hof.

Eugène Bifflé tijdens de presentatie van zijn plan in de Glasfabriek.