Tramlijn 21 moet geen buslijn worden

Algemeen
Tramlijn 21 heeft een vrije baan en is snel, maar trekt te weinig passagiers, vinden de MRDH en de RET.
Tramlijn 21 heeft een vrije baan en is snel, maar trekt te weinig passagiers, vinden de MRDH en de RET. (Foto: PR)

Tramlijn 21 mag niet ingekort worden. Dat vindt Schiedam. Er dreigen in de Rotterdamse regio meer tramlijnen ingeruild te worden door busdiensten en overal rijst weerstand.

Door Kor Kegel

Morgen vervalt de mogelijkheid voor de gemeenten om hun bedenkingen kenbaar te maken. Komende zomer zullen de ambtenaren van de Metropoolregio Rotterdam-Den Haag (MRDH) alle binnengekomen reacties verwerken. Pas na de zomer wordt duidelijk of het gemeentebestuur van Schiedam iets bereikt heeft. En anders misschien wel Joke Ballijns, columniste van het Nieuwe Stadsblad, die ook in de pen klom en van de Schiedammers zeer veel bijval kreeg.

De discussie loopt dus al een poosje en het verwondert eigenlijk heel Schiedam dat een nuttige tramverbinding tussen de wijk Woudhoek en Kralingen-De Esch ingekort dreigt te worden, zo niet geheel komt te vervallen. De MRDH zegt in de begroting 2023 en in andere beleidsstukken juist het tramverkeer te willen verbeteren.

Dat klopt, maar dan moet een tramlijn wel aan hoogwaardige eisen voldoen. De tram moet snel kunnen rijden, op vrije banen, zo min mogelijk op straatspoor. De reizigersaantallen moeten groot zijn. De MRDH spreekt van ‘dikke stromen’. De tram moet ook voor korte afstanden interessant zijn. Als aan deze uitgangspunten niet wordt voldaan, kunnen bestaande tramtrajecten komen te vervallen, zeker als er alternatieve vormen van openbaar vervoer ingezet kunnen worden. Zoals de bus.

Tegen afschalen

Het vervangen van tramlijn 21 door een bus is volgens de MRDH en de RET kansrijk. Het staat in het plan Contouren Toekomstvast Tramnet. Maar het gemeentebestuur van Schiedam is fel tegen het verder afschalen van het OV. “De bereikbaarheid van de voorzieningen verslechtert voor een steeds groter deel van onze inwoners en de autoafhankelijkheid neemt toe,” schrijft het college van burgemeester en wethouders. Joke Ballijns bracht onder de aandacht dat een buslijn op de smalle wegen van Schiedam-Noord voor veel hinder en oponthoud zal zorgen.

Kabinetsbeleid

De MRDH heeft intussen laten weten dat met het nieuwe kabinetsbeleid een aanzienlijke inkrimping van het OV dreigt. Misschien rijdt er volgens jaar wel twintig tot dertig procent minder OV. Dan zal voor de goedkoopste varianten gekozen moeten worden. Komt nog bij dat de RET sinds kort in Schiedam, Maassluis en Rotterdam zero-emissiebussen heeft ingezet op buslijnen die eerder nog werden bediend met dieselvoertuigen. In totaal stromen er dit jaar 42 bussen in, bovenop de 55 zero-emissie bussen die al sinds 2019 rijden.