Buurtbemiddeling helpt in veruit de meeste gevallen om prettiger te wonen

Algemeen
Kees Verhoeven coördineert de buurtbemiddeling in Schiedam, maar heeft nog flink wat vrijwilligers nodig.
Kees Verhoeven coördineert de buurtbemiddeling in Schiedam, maar heeft nog flink wat vrijwilligers nodig. (Foto: Peggy Rohen)

Soms wordt het woongenot verstoord door problemen met de buren. Dan kan buurtbemiddeling een oplossing zijn. Buurtbemiddelaars helpen buren om de overlast bespreekbaar te maken.

Door Kor Kegel

Zo begint een flyer, waarmee Kees Verhoeven meer vrijwilligers hoopt te interesseren. Hij is coördinator van de buurtbemiddeling in Schiedam en heeft er jarenlange ervaring mee opgedaan in Rotterdam.

Hij spreekt van uitdagend vrijwilligerswerk, want er wordt wel iets van je gevraagd. Je moet vooral goed kunnen luisteren en niet een oordeel willen vormen. Er wordt van de aankomende buurtbemiddelaar de bereidheid gevraagd om trainingen te volgen en teamvonden bij te wonen, omdat je van elkaar kunt leren. Een buurtbemiddelaar helpt niet alleen anderen, maar doet zelf veel ervaring op.

In zeven van de tien gevallen heeft buurtbemiddeling succes. Dat is ook nog eens uitermate stimulerend.

Angst

Geluidsoverlast is de meest voorkomende irritatiefactor tussen buren. Verstoorde relaties, het veroorzaken van rommel en zwerfvuil, pesten, dominant gedrag en angst voor de buren – het zijn allemaal situaties waarin een goed gesprek kan helpen. En soms zijn meer gesprekken nodig. Voorwaarde is wel dat degene over wie geklaagd wordt, zelf mee wil werken aan een oplossing.

Kees Verhoeven legt uit waarom buurtbemiddelaars per definitie vrijwilligers zijn. “Dat is geloofwaardiger. Als je betaald wordt, heb je er belang bij. Ik ben zelf ook als vrijwilliger begonnen en ik maakte het wel mee dat bewoners daarvan opkeken: o, je bent niet van de gemeente, je steekt er je vrije tijd in? Die verbazing maakt mensen toeschietelijker. Ze zijn dan welwillender om over oplossingen na te denken.”

Eigen kracht

“Het idee van buurtbemiddeling is ooit in San Francisco begonnen,” zegt hij. “Het ging om empowerment van de wijken, onafhankelijk van instanties. Gebruikmaken van de eigen kracht van de wijk en van de wijkbewoners. Dat is direct de kracht van buurtbemiddeling. Een instantie moet niet zeggen hoe het moet. Dat kunnen de bewoners beter zelf doen. Ook de buurtbemiddelaar moet niet adviseren hoe het moet. Dat werkt namelijk niet. Wat de bewoners zelf bedenken, daar staan ze achter. Als ik het bedenk, is dat anders.”

“Het gaat meestal om heel normale mensen. Denk niet aan tokkiegezinnen, maar aan gewone mensen die last hebben van burengerucht en niet goed weten hoe je de buren aanspreekt. Het kan zijn dat men denkt dat de buurman expres overlast veroorzaakt. Dan durven ze het niet zo goed aan te kaarten. Het kan ook zijn dat je je irritatie te lang opkropt en dat het er dan verkeerd uitfloept. Buurtbemiddeling kan deëscaleren.”

De buurtbemiddelaar brengt mensen bij elkaar, dat is de belangrijkste aanzet. Maar er zijn in Schiedam slechts zes buurtbemiddelaars, terwijl er wel twintig nodig zijn gelet op het aantal aanvragen. Een wachttijd van drie maanden vindt Kees Verhoeven te lang.

“In een aantal gevallen passen we geen buurtbemiddeling toe. Als een conflict zich tussen familieleden voordoet. Meestal zit er dan meer achter, met een gelaagdheid die het vinden van een oplossing bemoeilijkt. We helpen ook niet als er een rechtszaak speelt. Alles dat je zegt kan tegen je gebruikt worden – ja, dan praat je natuurlijk niet vrijuit om er met elkaar uit te komen. Ook bij psychiatrische problemen, drugsgebruik of criminaliteit is er voor een buurtbemiddelaar geen taak weggelegd. Ook niet in conflicten tussen huisbaas en huurder. Zulke zaken horen niet thuis bij buurtbemiddeling.”

Wil je buurtbemiddeling inschakelen of lijkt het je wat om buurtbemiddelaar te worden? Bel dan met Kees Verhoeven op 06-44717799 of mail naar: buurtbemiddeling@vrijwilligersschiedam.nl.