Maanden geduld voor een mooiere Slimme Watering, die ook veiliger zal zijn

Algemeen
De keerlus voor de tram wordt gebruiksvriendelijker en groener.
De keerlus voor de tram wordt gebruiksvriendelijker en groener. (Foto: Karlijn Tielemans)

Het is een flink lijstje met verbeterpunten. Het geeft de indruk dat de gemeente, Dura Vermeer en de RET goed naar de bestaande omgeving hebben gekeken. De Slimme Watering belooft mooier en veiliger te worden.

Door Kor Kegel

Maar dat de werkzaamheden een half jaar gaan duren, leidt al bij voorbaat tot venijnige reacties. Op het winkelplein Krona is het nu reeds het gesprek van de dag. De werkzaamheden moeten nog van start gaan, op dinsdag 16 augustus, en veel bewoners van Spaland en Sveaparken zien ertegenop zeker zes maanden te moeten omrijden. Ze pakken op Google Maps de plattegrond van Schiedam erbij om alvast de alternatieve wegen te zoeken. Eerder kreeg het verkeer uit Schiedam-Noord te maken met de afsluiting van de Nieuwe Damlaan. Dat was hinderlijk, maar het kon nog worden omzeild door gebruik te maken van de ’s-Gravelandseweg, de Laan van Bol’es naar Vlaardingen en de A20.

Nu gaan zich de problemen in Schiedam-Noord zelf voordoen. Daar gelden de Scheepvaartweg en de Slimme Watering als de belangrijkste doorgaande wegen. Juist hier gaat de boel op de schop. Voor de bewoners van Woudhoek zal de route via Scheepvaartweg, Van Dalsumlaan en Mozartlaan de voorname uitvalsweg zijn richting Churchillweg en A20. De bewoners van Spaland en Sveaparken zullen voornamelijk gebruikmaken van de Zwaluwlaan en de ’s-Gravelandseweg. Omgevingsmanager Karlijn Tielemans van Dura Vermeer weet dat de totale afsluiting hinderlijk is, maar ook een voordeel heeft. Want door het werkgebied verkeersvrij te houden kan het werk sneller gedaan worden. 

Uiteindelijk gaat het erom dat een centraal deel van de doorgaande route van Schiedam-Noord er beduidend fraaier en veiliger op wordt. Dat zal het meest gaan opvallen bij de Harreweg, de belangrijke verbinding tussen dorp Kethel en het polderlandschap van Midden-Delfland. De gemeente noemt het een groene scheg. Om in stijl te blijven krijgt ook de kruising van de Harreweg met de Slimme Watering een landschappelijk karakter met meer bomen en groene bermen met bijvriendelijke beplanting. In de middenberm van de Scheepvaartweg en ter hoogte van de tramkeerlus wordt extra ruimte gemaakt, zodat ook hier bomen geplant kunnen worden – op de Scheepvaartweg in een rij, maar nabij de keerlus in een losse structuur met meer boomsoorten.

De Slimme Watering en de openbare ruimte ter hoogte van de keerlus tussen de Harreweg en de Haverakker zijn verzakt. Vanaf de Kasteelweg in Woudhoek tot woonwijk De Akkers moet ophoging plaatsvinden, op sommige plekken met liefst tachtig centimeter. Dat wordt gecombineerd met vervanging van de riolering, kabels en leidingen. Omdat toch de bestrating eruit gaat, is gestudeerd op het aanbrengen van verbeteringen om de verkeersveiligheid te vergroten. Tegelijk voert de RET werkzaamheden uit aan het tramspoor. Dat is ook aan vervanging toe. De tram gaat er maandag 22 augustus uit. De keerlus wordt beter bereikbaar gemaakt voor mindervaliden en slechtzienden. Er komen gidslijnen en objecten die in de loop staan worden verplaatst.

De bushalte is nu erg smal en wordt met zesenhalve meter flink breder, zodat de looplijnen vrij blijven van geparkeerde fietsen en er een prettiger ruimte ontstaat om te wachten op de bus. Het wachthuisje van de medewerkers van de RET wordt verplaatst naar de brede bushalte. Hierdoor ontstaat er meer zicht vanaf de Slimme Watering op de bushalte. Dat versterkt vooral ’s avonds het gevoel van veiligheid. Ondanks dat de halte meer plek krijgt voor passagiers, komt er ruimte vrij voor meer groen. Dat wordt mogelijk door de zuidelijke baan in de tramkeerlus ook geschikt te maken voor busverkeer. De trambaan zelf wordt ook groener. Bij de Harreweg komt er een veiliger oversteek over de Slimme Watering voor voetgangers en fietsers in de vorm van een zebrapad. De oversteek komt op een plateau. De voet- en fietsoversteek tussen het Kamilleveld en Haverakker verdwijnt. Er zal nog wel een voetgangersoversteekplaats zijn, maar fietsers kunnen van de oversteek bij de Harreweg gebruikmaken. Aan de noordzijde van de Slimme Watering komt een dubbelzijdig fietspad vanaf de rotonde ‘s-Gravelandseweg tot aan de Harreweg.