Na verbouwing Meer Optiek: collectie doet eer aan de winkel – en andersom

Algemeen
Marcel van Oosterhout voelt zich als een vis in het water in zijn stijlvolle winkel.
Marcel van Oosterhout voelt zich als een vis in het water in zijn stijlvolle winkel. (Foto: Paul Meuldijk)

Het is geen wonder dat Marcel van Oosterhout geregeld nieuwe klanten krijgt. De winkel van Meer Optiek valt op. En anders komt het wel door de mond-tot-mond-reclame. De zaak heeft trouwe klanten die hun tevredenheid niet onder stoelen of banken steken.

Door Kor Kegel

Marcel van Oosterhout wijst naar bekende merken. Tom Ford, Gucci, Cartier, Dior. Het zijn brillen van hoge kwaliteit. En dan haalt hij uit een rek enkele monturen van het merk Theo tevoorschijn. Ze vallen op door hun niet alledaagse vormgeving. Paars, roze, tweemaal zo groot als standaard. “Die verkoop ik ook. Je denkt misschien dat zoiets in Vlaardingen geen aftrek vindt, maar er zijn genoeg hippe mensen die dat origineel vinden,” zegt hij.
Kortom, Meer Optiek heeft alles. De brillenwinkel liep al goed toen hij nog gevestigd was aan het Liesveld 133. – de klanten komen niet alleen uit Vlaardingen. Met de verhuizing naar Liesveld 108 heeft Marcel van Oosterhout de juiste stap gezet. De voormalige winkel van D-Reizen zit op een hoek, heeft een uitstekende uitstraling. Wie de deur opent en binnenstapt, ziet dat het interieur zowel exclusief als uitnodigend is. Je voelt meteen de gastvrijheid.
Marcel van Oosterhout  zit al sinds zijn zesentwintigste in de optiek, als brillen- en contactlenzenspecialist in winkels en in de buitendienst van een groothandel. Hij volgde ook de opleiding tot opticien/contactlens specialist. Door zijn ervaring ontdekte hij dat hij graag een eigen optiekzaak zou beginnen. “Voor mezelf beginnen was echt een grote ambitie,” zegt hij.

Méér

Marcel kende de zaak al. Als accountmanager / contactlensspecialist had hij al veel winkels bezocht, waaronder Van der Meer Optiek. Hij nam de zaak in 2010 over en kortte de naam in tot Meer Optiek, enerzijds uit respect voor de oprichter, anderzijds omdat de nieuwe naam een belofte in zich draagt: méér kwaliteit, méér persoonlijke aandacht voor de klant.

Meer Optiek is voorzien van de nieuwste technologie qua apparatuur. Bijvoorbeeld het AVA-meetsysteem van Essilor. Hiermee zijn ze in staat om brillenglazen tot een honderdste dioptrie aan te meten. Ook op het gebied van kinderbrillen zijn er mooie ontwikkelingen. Kinderen werken tegenwoordig veel met beeldschermen en hierdoor wordt het kind myoop (bijziend). Het oog kan zo sterk groeien dat er op latere leeftijd oogproblemen kunnen ontstaan. Door het Myah-meetsysteem zijn ze in staat de ooglengte te meten en bekijken of het kind aanleg heeft voor bijziendheid en kunnen dan doormiddel van speciale brillenglazen of contactlenzen het proces stabiliseren. Uiteraard zijn ze ook specialist in contactlenzen, denk hierbij aan multifocale en nachtlenzen.

En… méér stijlgevoel. Met zijn vrouw Monique ging hij ideeën opdoen in bestaande optiekzaken. “We wilden een meer exclusieve winkel met uitstraling en toch toegankelijkheid, zodat de winkel beter zou aansluiten op de merken die er verkocht worden. Exclusiviteit kan samengaan met warmte en gezelligheid.”

De etalage-units zijn naar twee kanten te gebruiken. De werkplaats en oogmeetruimtes zijn efficiënt ingedeeld. Er kwam een tweede oogmeetruimte bij, omdat de agenda voor één ruimte te vol raakte. Het gebruik van rijke en smaakvol gekozen materialen geeft Meer Optiek een kosmopolitische uitstraling. “Gelukkig hebben we met het prachtige aanzien van de winkel geen hoge drempel opgeworpen, want we bereiken nu ook een jonger publiek,” zegt Marcel. Hij voelt zich in deze branche als een vis in het water. Zijn team, bestaande uit medewerkster Marijke, zijn vrouw Monique en dochter Fleur, weet net als hij alles van brillen en contactlenzen, oogmetingen en hoe afwijkingen in het oog kunnen worden opgevangen met de juiste sterkte van het glas. De Vlaardingse detailhandel is trots met Meer Optiek een kwaliteitszaak in de binnenstad te hebben.