Het Schiedam van Kor Kegel: Vernieuwing van de Oude Lijn

Column
Kor Kegel.
Kor Kegel.

Als leerling-journalist van net 18 jaar schreef ik bijna een halve eeuw geleden dat er een station Kethel zou komen. Het kon nog wel twintig jaar duren, maar dan zouden de inwoners van Schiedam-Noord redelijk dicht bij huis op de trein kunnen springen naar Den Haag, Leiden en Amsterdam of naar Rotterdam en Dordrecht. Toen wist ik nog niet dat de politiek de dingen duur maakt door ze heel lang uit te stellen.

Schiedam ging een enorme stadsuitbreiding ondernemen. Er zouden twee nieuwe woonwijken komen ten noorden van Groenoord. Samen zouden Woudhoek en Spaland vijfduizend woningen tellen. Daar was station Kethel een logische verbinding bij. Maar in latere discussies gaf de rijksoverheid aan dat die vijfduizend woningen nog niet genoeg waren om een nieuw station Kethel te rechtvaardigen. Er moesten in Schiedam en liefst ook in de onmiddellijke omgeving van het beoogde station nog meer huizen komen. Maar vlakbij ligt een knus gehuchtje, Het Windas, en ietsje verderop het volkstuincomplex Thurlede, beide te dierbaar om ze op te offeren aan het bouwmonster. Aan de noordzijde loopt de cultuurhistorische Joppelaan naar de even cultuurhistorische kerkbuurt van Kethel. Veel woningen kunnen er hier niet bij komen. Schiedam heeft het maar opgelost door rond station Schiedam-Centrum extra veel woningen te plannen: Schieveste.

En wat vernamen we eergisteren? Het Rijk, de Metropoolregio Rotterdam-Den Haag (MRDH), de provincie Zuid-Holland en de gemeenten Den Haag en Rotterdam kondigden een gezamenlijke investering aan van 4,8 miljard euro in de bereikbaarheid, die zich concentreert op en rond de Oude Lijn. Dat is de spoorlijn Dordrecht-Leiden. Ik heb er ontelbare keren gebruik van gemaakt, toen ik vaak bij Sijthoff Pers in Rijswijk of bij de Haagsche Courant in Den Haag moest zijn of om wijsbegeerte op te doen in Amsterdam. Ik had een station Kethel wel makkelijk gevonden, want ik woonde toen in Groenoord-Zuid.

En nu komt het er alsnog. Ik vind dat plezierig nieuws. Meer sprinters, meer intercity’s, verdubbeling van het spoor tussen Delft en Schiedam en vier nieuwe stations: Rijswijk-Buiten, Schiedam-Kethel, Rotterdam-Van Nelle en Dordrecht-Leerpark. Bovendien wordt het evenementenstation bij de Kuip verbouwd tot een dagelijks station Stadionpark.

Schiedam merkt nog iets van de investering. De metro’s op lijn C gaan vaker rijden en dat gaat de metrostations Schiedam-Centrum, Parkweg, Troelstralaan en Vijfsluizen aan.

Alleen… in 49 jaar journalistiek hopelijk ietsje wijzer geworden… de betrokken overheden gaan nu aan tafel om te bezien hoe ze het allemaal organiseren. Ze zeggen er niet bij hoelang ze daar over doen.