Het Schiedam van Kor Kegel: 40.000 bezoekers voor één expo!

Column
Afbeelding
(Foto: )

Als ik eens terugdenk aan de Top 10 van toeristische attracties in Schiedam van rond de eeuwwisseling, dan zie je aardige scores voor de fluisterboten, Thermen Holiday, het Stedelijk Museum Schiedam en een aantal monumenten met publieksfunctie. Schiedam was niet meer het Culinaire Hart van de Rijnmond, want ingehaald door Rotterdam en Vlaardingen, en er moesten nog allerlei tv-uitzendingen komen die de ogen van het Nederlandse publiek opende voor de rijke historie die fysiek in de binnenstad en Kethel bewaard is gebleven. Schiedam lag nog niet echt in de loop van de doorsnee dagjesmens, maar cultureel Schiedam zat in de lift – de lift omhoog naar meer publiek.

Het Stedelijk Museum kreeg soms wel 40.000 bezoekers per jaar, van binnen en buiten de stad. Dat was niet verkeerd. Het is heel goed dat de achtereenvolgende gemeentebesturen ervan afzagen om op het museum te beknibbelen. De politieke opvattingen waren ooit anders. Veertig jaar geleden trok het de aandacht van geduchte columnisten uit het hele land, toen de afdelingsvoorzitter en een gemeenteraadslid van de PvdA voorstelden om de CoBrA-collectie van het museum te verkopen en er een supermarkt te vestigen. Het museumbeleid richtte zich uitsluitend op beeldende kunst en educatie en dat was aan de Schiedammers niet besteed, vonden Hans Bakker en Hans Konings. Laten we het maar kinderziektes noemen van twee PvdA’ers die geleidelijk uit beeld verdwenen.

Vooral onder Deirdre Carasso is het Stedelijk Museum Schiedam een museum geworden met kunst en heel veel ander aanbod, waardoor tal van Schiedammers en hun verenigingen verleid werden om het rijksmonument aan de Hoogstraat 112 van binnen te bekijken. Het was een vondst dat bij al die maatschappelijke activiteiten steeds een link met de kunstcollectie werd gezocht. De kwaliteit van de tentoonstellingen bleef hoog en zo werd het museum een trekpleister voor kunstliefhebbers van heinde en ver en voor Schiedammers die er andere bezigheden hebben en ook nog van kunst kunnen genieten.

Dat beleid is onder directeur Anne de Haij succesvol voortgezet en het Schiedamse museum krijgt daarvoor ook landelijk veel waardering, door de twee belangrijkste fondsen in Schiedam gehonoreerd met voldoende steun om er de Monopole aan de overkant als dependance bij te nemen. Het zal nog meer bezoekers naar Schiedam trekken. In de berichtgeving van het museum worden horecaondernemers geciteerd die daar de vruchten van plukken. Heel opmerkelijk: trok het museum een kwart eeuw geleden soms wel 40.000 bezoekers per jaar, nu is dat zelfde aantal al bereikt met die ene expositie van Yayoi Kusama, die in 1967 al spraakmakend was en dat kennelijk tot op de dag van vandaag gebleven is.