Threes brak een lans voor design

Nieuws
Threes Moolhuysen-Coenders was een voorvechtster om design en toegepaste kunst in de musea gewaardeerd te krijgen.
Threes Moolhuysen-Coenders was een voorvechtster om design en toegepaste kunst in de musea gewaardeerd te krijgen. (Foto: Peter Sieben)

Zonder enige kunstopleiding wist ze een autoriteit te worden op het gebied van design en toegepaste kunst. Ze wist musea in beweging te krijgen om ook die vormen van kunst te appreciëren en te exposeren.

Door Kor Kegel

Hoe kreeg ze dat voor elkaar? Threes Moolhuysen-Coenders vertelt het in de documentaire ‘De Ketting van Threes’ die Niko Hoebe eind 2016 maakte. Ze vertelt hoe ze haar beoordelingsvermogen aanscherpte door te kijken, te kijken en te kijken. Als autodidact bouwde ze een enorme kennis op en ontwikkelde ze uitgesproken meningen. Daar hebben talrijke jonge kunstenaars veel profijt aan gehad. Threes Moolhuysen verstrekte ze opdrachten, gaf ze een podium. Ze wist ze in de musea te krijgen.

Haar invloed was zo groot dat fotograaf Michaël Ferron haar de Moeder Theresa van de beeldende kunst noemde. Benno Tempel, directeur van het Gemeentemuseum Den Haag, noemde haar een mecenas in de oude betekenis van het woord. Threes liet als een der eersten de scheidslijn tussen kunst en design vervagen. Het gevoel voor schoonheid had ze van haar ouders in Limburg meegekregen. Haar vader was burgemeester van Tegelen en van Sittard en daar groeide ze op. Eenmaal gehuwd met plaatsgenoot Theo Moolhuysen verhuisden ze naar de Nieuwe Haven in Schiedam, waar Theo dermatoloog werd. Als hij voor congressen naar Londen moest, struinde Threes al ’s ochtends vroeg de antiekmarkten af. Ze legde een imposante verzameling aan van dressclips, vooral kettingen, maar ook broches, ringen, riemen – niet eens zo duur, maar zeer bijzonder ontworpen. In 1985 begon ze thuis het TC Design Center.

Vandaag drie weken geleden kwam ze op 96-jarige leeftijd in Schiedam te overlijden.