Halve Maen verwelkomt eerste groep scholieren

Onderwijs
Stichting de Halve Maen hoopt dat meer scholieren een bezoekje brengen aan het museumschip.
Stichting de Halve Maen hoopt dat meer scholieren een bezoekje brengen aan het museumschip. (Foto: archief)

ENKHUIZEN - Groep 8 van Wendy Bakker, leerkracht op Basisschool Mozaïek Toereppel in Enkhuizen, mocht vrijdag 12 mei als eerste groep scholieren museumschip de Halve Maen in Enkhuizen bezoeken. Deze week komt groep 7 van dezelfde school ook langs om het schip te bezichtigen. Stichting de Halve Maen hoopt dat andere scholen uit de regio Westfriesland gaan volgen. Iedereen is welkom.

Dit is waarom we het allemaal doen. De missie van de Stichting is om de maritieme bijdrage aan de begin periode van de Nederlandse geschiedenis te onderstrepen. Geen betere plek dan aan boord van een echt varend en functioneel 17de -eeuws Nederlands schip, de enige ter wereld. En ongelijk andere replica’s in Nederland, was de kroniek van de Halve Maen juist wel succesvol. Het deed mee aan de bulk goederen handel (de zgn. moedernegotie in de Baltic) waar Enkhuizen rijk van werd. De Halve Maen was ook een ontdekkingschip en later actief in de Inter-Aziatische handel in specerijen. Een echt zout en peper vaatje. Alles boven de waterlijn is zo getrouw mogelijk gemaakt. Net als de originele Halve Maen die in 1611 op de kim van Enkhuizen lag en koers zette naar Java en Sumatra.

Belangrijke missie

Wat veelal vergeten wordt is dat in eerste helft van de Gouden Eeuw er nog helemaal geen Nederland was. Er waren immers slechts zeven provinciën die in oorlog waren met de machtigste superpower van de tijd, het Spaanse Rijk. Omsingeld en grotendeels bezet door Spaanse legers, bleek de enige weg om te overleven de koopvaardij, over water, met schepen. Met recht krijgen steden met mooie grachtenhuizen en fraaie monumenten de aandacht. Schilderijen en voorwerpen in landelijke museums getuigen dat kunst en kennis in het Nederland van de 17de eeuw ongeëvenaard was. Maar het instrument dat dit mogelijk maakte, het schip, samen met scheepsbouw en scheepsvaartkunde, wordt veelal overgeslagen of vergeten. Daarom is de komst van scholieren aan boord van de Halve Maen zo welkom. Bezoekers kunnen zien dat een kaapstander net zo werkt als een elektrische lier, en dat een stuurrad nog niet bestond. En toch heeft ook deze replica al zo’n 40.000 nautische mijlen gevaren. Alle aspecten van de wetenschap, technologie, techniek en wiskunde van de 17de eeuw werken nog steeds.

Informatie

De Halve Maen is een schip vol verhalen. De Stichting hoopt dat ook andere scholen en scholieren van alle leeftijden hen komt bezoeken. Ga voor meer informatie naar de website: www.halvemaen.nl, of kom gewoon langs gedurende reguliere openingstijden.