Toekomstig station Uitgeest wordt prachtige ‘blikvanger’

Algemeen
Artist impression van het nieuwe station.
Artist impression van het nieuwe station. (Foto: (Illustratie: ProRail))

UITGEEST - De plannen voor de verbouwing van station Uitgeest krijgen steeds meer vorm. Het station is niet meer berekend op de reizigersgroei die de komende jaren verwacht wordt tussen Amsterdam en Alkmaar. De opwaardering is onderdeel van programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS) en zorgt ervoor, dat er meer treinen kunnen rijden vanuit de kop van Noord-Holland naar regio Amsterdam en de rest van het land.

Het allereerste station van Uitgeest dateert uit 1867. Daarna is het vier keer flink verbouwd, voor het laatst in 2006. Nu PHS wordt uitgevoerd, is het opnieuw tijd voor aanpassingen. En dat zijn er best veel. De sporen en perrons worden aangepast, er komt een extra eilandperron en de treinen gaan op andere plekken stoppen. Het stationsgebouw krijgt een lichte, prettige en veilige uitstraling en er komen trappen en liften bij.

Meer invalidenplaatsen

De bestaande parkeerplaats aan de dorpszijde blijft behouden en krijgt er drie invalidenplaatsen en vier plekken voor kort parkeren bij. Een taxistandplaats bij de bushalte maakt plaats voor een Kiss & Ride parkeerplaats. Ook aan de Kleiszijde komt een stationsentree. De fietsenstalling wordt verplaatst naar een locatie langs het spoor. Voor zover mogelijk worden de bestaande rekken hergebruikt.

Sociaal veiliger

De langzaamverkeertunnel onder het station wordt gerenoveerd. De stijgpunten vanuit tunnel naar het perron verdwijnen. Ter hoogte van spoor 3 en 4 komt een lichtpaneel in het plafond. Zo wordt de tunnel lichter en sociaal veiliger. Ook lijkt hij er korter door. Bij de ingangen van de tunnel komen bomen en bodembedekkers.

Blikvanger

Het nieuwe station wordt een ‘blikvanger’, laat Prorail weten. “De traverse wordt in totaal ongeveer 10,5m hoog en 14,5 meter breed. Het 90 meter lange dak bundelt alle verschillende onderdelen van het station tot één geheel. Het houten dak geeft het een natuurlijke en duurzame uitstraling die precies past bij de landelijke omgeving. Het wordt gemaakt van duurzaam Europees larikshout. Op de traverse komen zonnepanelen, die aansluiten bij het concept van het dak en op geen moment in de schaduw liggen.”

De daken en gevels rondom de trappen bieden comfort en veiligheid. Zo houden de glazen gevels langs de trappen regen tegen waardoor die minder snel glad worden. De bestaande lift vanuit de tunnel naar het maaiveld wordt vervangen door een lift met een extra verdieping die onder het dak en in lijn met de overige liften wordt geplaatst.

De traverse is in de nacht niet voor het publiek toegankelijk. De trappen worden afgesloten met een rolluik of een hekwerk. Met de verwachte publicatie van het ontwerp Tracébesluit in maart 2021 kan de planologische procedure beginnen. Daarin worden ook de resultaten van de diverse milieuonderzoeken (o.a. geluid, bodemonderzoek) meegenomen. Begin 2021 volgt een (digitale) informatieavond. Wanneer daadwerkelijk begonnen wordt met de verbouwing is nog niet bekend.

Station Uitgeest gaat een forse verbouwing tegemoet.