Column Melanie Stuije: Spoorloos

Algemeen
Afbeelding
(Foto: Melanie Stuije)

Naar mijn idee zal ik er weinig narigheid van ervaren. Maar ik geloof dat er een hoop mensen zijn die er ontzettend veel last van zullen hebben. Ik heb het over de ombouwperiode van de Hoekse Lijn. Ik reis elke dag lekker milieubewust met de auto naar mijn werk dus zit ik totaal niet in het project. Toch ben ik stiekem reuzebenieuwd naar hoe de ombouw zich zal vertolken in een waar metroparadijs. De werkzaamheden duren maar liefst een half jaar, maar goed, het is dan ook geen kattenpis, hè? We krijgen er, als ik mij niet vergis, een tunnel voor terug, een aantal rotondes en het belangrijkste: onze eigen metrolijn. En ja, dat gaat natuurlijk niet in een vloek en een zucht.

Het afscheid is inmiddels genomen; het treinverkeer rondom Vlaardingen is niet meer. De NS heeft haar spoor letterlijk en figuurlijk achtergelaten. Zij zal nooit meer te laat arriveren en/of vertrekken op de perrons Vlaardingen West, Centrum en Oost. Gelukkig zijn er in de buurt genoeg treinen die met storing stilstaan, zodat Twitteraars geen afkickverschijnselen zullen krijgen van hun geklaag.

Deze week begonnen de werkzaamheden en was het tijd voor de echte test. Aangezien de NS verleden tijd is, heeft de RET vervangende bussen ingezet. Iedereen begon de ochtend met een stoelendans omdat de bussen stampesvol zaten. Al met al reden de bussen tenminste, en op tijd ook. Een reiziger concludeerde: ‘Op zich is het niet slecht geregeld. Het is een beetje verwarrend om een halte op te zoeken, maar voor de rest valt het mee. Met de reistijd overigens ook.’

Knap dat RTV Rijnmond een optimist heeft kunnen strikken voor het interview. Zal er dan voor het eerst daadwerkelijk over alles zijn nagedacht? Vlaardingse reizigers, ik hoop het van harte. Mocht het uiteindelijk toch teveel gedoe worden, ben ik best bereid om voor een tientje per kilometer taxi te spelen.