Jan Voorbraak een leerkracht met eenluisterend oor voor zijn leerlingen

Algemeen
Afbeelding
(Foto: Peter Spek)

Met gemak noemt Jan Voorbraak al de namen van de leerlingen uit zijn klas op de Erasmusschool van ruim veertig jaar geleden. Het was een begin van een bewogen carrière in het onderwijs met up en downs, maar een ding was belangrijk voor de gedreven docent, de kinderen stonden bij hem centraal. Na 44 jaar neemt hij afscheid op de Internationale Vos.

Door Peter Spek

‘Ja, die kinderen uit mijn eerste eigen klas staan nog in mijn geheugen gegrift. Het was ook een bijzonder begin van mijn carriere in het onderwijs”, begint Jan Voorbraak zijn verhaal. ‘Na mijn studie aan de Pedagogische Academie in 1977, lagen de banen in die tijd niet voor het oprapen. Ik had juist die richting gekozen, omdat ik dolgraag in het onderwijs wilde werken. Kinderen iets leren en meegeven voor de toekomst, maar na een jaar solliciteren en invallen zat daar weinig schot in. Tot ik een telefoontje kreeg uit Vlaardingen of ik eens wilde komen praten. Ik woonde toen in Roosendaal en na een eerste afwijzing kreeg ik een tweede kans en die was meteen raak. Ik kon beginnen op de Erasmusschool in het centrum van Vlaardingen. Maar na zeven jaar werd de school samengevoegd met de Plesmanschool en raakte ik boventallig en stond ik zonder baan op straat.’

Speciaal onderwijs

Jan Voorbraak raakte niet in paniek. ‘Ik solliciteerde op de Albert Schweitzerschool en werd daar aangenomen en deed in de eerste twee jaar de opleiding voor leraar in het speciaal onderwijs. Na zes jaar hard werken en door allerlei andere omstandigheden kwam ik thuis te zitten met een flinke burn-out?, weet Jan Voorbraak zich nog goed te herinneren. Een positieve wending in zijn leven kwam er door zich aan te melden als vrijwilliger bij de brandweer in Schiedam. ‘Een gouden greep, achteraf gezien. Ik leerde mij zelf kennen en ik kreeg weer zelfvertrouwen en liet zien juist w?l in een team te kunnen werken. Daar twijfelde ik toch een beetje aan in die tijd in het onderwijs. Het werd mijn tweede passie. Gelukkig kreeg ik een tweede kans op de Meidoornschool, die later met De Doorloper overging in Het Prisma.’

Schoolkampen

Jan Voorbraak beleefde daar een geweldige tijd met de begeleiding van leerlingen bij sporttoernooien, het opzetten van een ICT-systeem voor leerlingen en leerkrachten en natuurlijk de musicals en schoolkampen. ‘Ik weet nog dat ik gevraagd werd om een kleuterklas te gaan draaien. Ik vond daarin een nieuwe uitdaging en dat was een geweldige ervaring.’ Jan Voorbraak is een docent, waar het aanschouwelijk onderwijs een belangrijk onderdeel is van zijn lesstof. In 2002 stapte hij over naar het voortgezet onderwijs en hij ging werken op Het College Vos aan de Claudius Civilislaan. Zeven jaar geleden kwam De Internationale Vos op zijn pad. ‘Of ik belangstelling had leerlingen, vooral vluchtelingen uit diverse oorlogsgebieden en andere migranten, de eerste beginselen bij te brengen van de Nederlandse taal. Dit werd de laatste stap in mijn carri?re. Jan Voorbraak is een docent met een luisterend oor voor zijn leerlingen. ‘En dat heb je nodig op een school met kinderen die al het nodige meegemaakt hebben in hun nog jonge leven. Ik probeer iets voor ze te betekenen en als dat lukt geeft mij dat een voldaan gevoel.’