Maassluisedijk schuift een stukje op

Algemeen
De vrachtwagen rijdt nog over de Maassluisedijk ter hoogte van het bouwterrein van de Blankenburgverbinding, sinds afgelopen zaterdag is deze situatie veranderd.
De vrachtwagen rijdt nog over de Maassluisedijk ter hoogte van het bouwterrein van de Blankenburgverbinding, sinds afgelopen zaterdag is deze situatie veranderd. (Foto: Bart Bos )

door Bart Bos

In de nacht van 8 op 9 oktober is de Maassluissedijk verlegd over het nieuwe Dirkviaduct (vernoemd naar Dirk III, die van 993-1039 graaf van Westfrisia/Holland) welke over de verdiepte Blankenburgverbinding loopt. 

Met in gebruik nemen van dit viaduct kan het stuk Maassluissedijk op deze locatie worden weg gegraven voor van het laatste deel van de toerit naar de Maasdeltatunnel. Het fietspad wordt begin november verlegd en komt pal naast het Dirkviaduct te liggen. Wanneer de tunnel helemaal gereed is worden de twee gescheiden delen van het Oeverbos weer aan één gesloten via een tunneldak.

De Maasdeltatunnel beslaat 945 meter en zal bestaan uit twee tunnelbuizen met elk 3 rijstroken. 315 miljoen euro van de totale kosten van het traject moet worden opgebracht door gebruikers via tolheffing: tussen de 1 en 2 euro voor personenauto’s en tussen de 7 en 8 euro voor vrachtwagens waarbij wordt uitgegaan van een systeem met kentekenregistratie. Berekend is dat het maximaal 25 jaar zal duren voordat die 315 miljoen is binnen geschraapt. Op dat moment stopt ook de tolheffing en is het gebruik van de tunnel gratis. Wanneer alles naar verwachting verloopt gaat de nieuwe verbinding in 2024 open.