St.-Jozefmavo houdt extra open dag

Algemeen
v.l.n.r. Isabella, Carlyne, Aimée, Colin en Evi bij de Franse les waar ze door een spel de taal leren.
v.l.n.r. Isabella, Carlyne, Aimée, Colin en Evi bij de Franse les waar ze door een spel de taal leren. (Foto: Nanda van Heteren)

Aan de Willem de Zwijgerlaan 240 in Vlaardingen liep het woensdagavond tussen 19.00-21.00 uur storm. De St.-Jozefmavo hield een extra open dag.

Waar er zaterdag 12 februari door de coronamaatregelen alleen groep achters naar binnen mochten, konden op deze editie door de versoepelingen ook hun ouders/verzorgers mee. De middelbare school waar 743 leerlingen in de eerste tot en met de vierde klas mavo zitten, zag de noodzaak om een extra kijkje in de keuken te geven. Teamleider leerlingen en medeorganisator van het Open Huis Juriaan Govaart: ,,Ouders bepalen in grote mate de keuze voor de school.” 98 Potentiële scholieren van dit voortgezet onderwijs kregen, samen met hun 223 ouders/verzorgers, door leerlingen een rondleiding langs zeventien verschillende vakken. Zo konden bezoekers bij Scheikunde zelf staalwol verbranden, via een QR-code het menselijk skelet bestuderen bij Biologie en Frans leren door een spel. Ondertussen werd er door de docenten en oud-leerlingen informatie verstrekt over de organisatie zelf. Vierdeklassers Colin Meijerink en Aimée Doesborgh benadrukken wat zij prettig vinden aan hun school. Colin: ,,Je voelt je hier echt veilig. Ook is er altijd begeleiding. Dit is er voor zowel de vakken als voor daarbuiten.” Aimée vindt ‘de Jozef’ echt leuk: ,,Tegen toekomstige leerlingen zeg ik ook dat ze moeten genieten van hun gezellige en leerzame tijd hier. Nu ik bijna eindexamen doe, merk ik hoe belangrijk dat is.” Klasgenoten Evi Klop, Carlyne van der Valk en Isabella Penders uit de tweede stralen van oor tot oor wanneer ze rondleidingen geven. Evi: ,,We zijn erg over Frans te spreken. Tijdens de les hebben we een spel gemaakt en zo de kleuren geleerd. Het is een werkblad met alle vierkantjes en zo moet je de kleur van het voorwerp inkleuren en de Franse naam erbij zetten.” Carlyne: ,,Met alle docenten hebben we een goede band, met elke toets word je goed geholpen.” Isabella sluit af: ,,Ik ben trots dat ik een ‘Jozefijn’ ben!”