Technische hoogstandjes bij aanleg van Blankenburgverbinding

Algemeen
Een inkijkje bij de werkzaamheden rond de Blankenburgverbinding, de staalconstructies van de Maasdeltatunnel en de Hollandtunnel.
Een inkijkje bij de werkzaamheden rond de Blankenburgverbinding, de staalconstructies van de Maasdeltatunnel en de Hollandtunnel. (Foto: UWN/PS)

Een technisch hoogstandje, dat mag je de werkzaamheden noemen rond de aanleg van de Blankenburgverbinding tussen Vlaardingen en Maassluis. Voorlichter Onur Durgunsu, van Rijkswaterstaat, raakt in het informatiecentrum aan de Maassluissedijk niet uitgepraat over alle technische snufjes die de ruim vijfhonderd werknemers van aannemingsconsortium BAAK, dagelijks verrichten aan dit megaproject.

DOOR PETER SPEK

In de maand mei staat een belangrijk moment in de bouw van de Maasdeltatunnel op het programma. Dan worden de zinkelementen opgedreven en tijdelijk geparkeerd en volgend voorjaar afgezonken in het Scheur en zullen op deze manier de noord- en zuidoever tussen Vlaardingen en Rozenburg verbinden. De twee zinkelementen zijn gebouwd in het dok van Damen Verolme bij Rozenburg. De twee elementen zijn per stuk ongeveer 200 meter lang, veertig meter breed en zeven meter hoog. 

Volgepompt

De elementen worden begin mei in het dok volgepompt met water en gaan dan, omdat zij binnen leeg zijn, drijven. Daarna worden de elementen uit het dok gevaren en tijdelijk geparkeerd, voordat zij op hun uiteindelijke plek onder het Scheur kunnen worden afgezonken en waar, naar verwachting, in 2024 de eerste auto doorheen kunnen rijden. De weg krijgt als aanduiding de A24. Nog een noviteit bij dit megaproject is het feit, dat het beton in een eigen betoncentrale wordt gemaakt. Deze betoncentrale levert het beton voor de Maasdeltunnel en de Hollandtunnel. Mengmeesters zorgen voor precies het juiste betonmengsel van cement, water, grind en zand. In de mengkamer wordt per keer vier kuub beton gemaakt dat direct in de betonwagens eronder wordt gestort. Na drie keer vier kuub zit de betonwagen vol. Per uur worden ongeveer tien mixers gevuld goed voor 110 kuub beton in totaal en dit gaat twaalf uur per dag door.

Elk schip lost zo’n tweeduizend ton en dat wordt eerst opgeslagen in bunkers

Om het verkeer rond de aanleg van de Blankenburgverbinding niet te veel te belasten, komt het zand en het grind per schip. Elk schip lost zo’n tweeduizend ton en dat wordt eerst opgeslagen in bunkers naast de betoncentrale. Maar daarmee is het proces nog niet afgelopen. Voor het aanbrengen van het onderwaterbeton worden grote stalen wapeningskorven gemaakt, waar het beton in wordt gestort. Beton en wapeningsstaal zorgen samen voor een sterke vloer. De wapeningskorven worden ook op de bouwplaats gemaakt. Elke korf is uniek en wordt op maat gemaakt, zodat die precies om de ankers passen die al eerder in de grond zijn aangebracht. Voor elke vloer van de Maasdeltunnel en Hollandtunnel zijn ruim honderd korven nodig en deze wegen per stuk vijf duizend kilo. Het aanbrengen van deze korven is een secuur wer5k en wordt begeleid door professionele duikers. Met een kraan worden de korven behoedzaam in het water gehesen. De positie waar de korf in het water zakt, wordt boven water precies bepaald, want op de bodem moet de korf precies over de ankers passen. De korven zijn zo gemaakt, dat zij als dakpannen over elkaar worden gelegd, zodat er een aangesloten stalen constructie ontstaat. Uiteindelijk moet de Blankenburgverbinding de A20 bij Vlaardingen en en de A15 bij Rozenburg met elkaar verbinden en zo de drukte op de A15 en het Beneluxcorridor zal afnemen en de bereikbaarheid van de Rotterdamse haven naar de Randstad zal verbeteren. De A24, met een lengte van zeven kilometer, zal ingepast worden in de omgeving en voorzien worden van een verdiepte landtunnel, waardoor de tunnel niet zichtbaar is.