‘De nieuwe tegels zijn dikker en gaan langer mee’

Algemeen
Opname van de situatie van de fietspaden aan de Holysingel.
Opname van de situatie van de fietspaden aan de Holysingel. (Foto: Frans Assenberg)

Een bewoonster van de Louise de Colignylaan in de Holywijk was boos op de gemeente Vlaardingen en de aannemer die bezig zijn met het herstraten van de fietspaden aldaar.

Door Frans Assenberg

Zij kijkt vanaf de derde etage van haar appartement op het herbestraten van de fietspaden aan de Holysingel. Met name vindt zij dat het project maar niet opschiet en dat het overbodig is dat de fietspaden opnieuw bestraat worden (‘Vlaardingen is al zo’n “rijke” gemeente’). Vele weken ondervinden volgens haar fietsers en ook wandelaars last van de opgebroken delen. Immers, de stoeptegels waren al vele weken eerder verwijderd. Op een zaterdagmorgen ging de aannemer met zijn mensen reeds om 8 uur ‘s morgens aan de slag, waarbij volgens de bewoonster, veel lawaai werd veroorzaakt. Op maandag, een gewone werkdag, zag zij niemand aan het werk.
Een woordvoerder van de gemeente Vlaardingen schiep desgevraagd duidelijkheid in de situatie: “De gemeente heeft een onderhoudsplicht. De openbare ruimte moet voor iedereen toegankelijk en veilig zijn. Daarom worden elke twee jaar inspecties uitgevoerd en daaruit bleek dat de paden aan de Holysingel aan vervanging toe waren. Het herstraten van de fietspaden aan de Holysingel was, ondanks dat dat niet voor iedereen meteen opviel, toch echt nodig. Overigens hebben we ook meerdere klachten gekregen over de slechte staat van de fietspaden. Op grote gedeelten van de fietspaden lagen de tegels los omdat de fundering oud was en de tegels zelf waren ongeveer 40 jaar oud. De meeste tegels zijn dan op en breken wanneer je deze oppakt.” Volgens haar kunnen tegels daarom ook niet in de huidige staat worden hergebruikt. Ze worden vermalen en gerecycled als repac oftewel een korrelige massa. ”De nieuwe tegels zijn dikker en gaan dus langer mee, en ze gaan minder snel scheef liggen als er voertuigen overheen rijden zoals onderhoudsvoertuigen of strooiwagens.” Het is natuurlijk een hele klus want de Holysingel is een lange doorgaande route. Fietspaden zijn belangrijk want steeds meer mensen maken er gebruik van. Langs de spoorlijn van Schiedam naar Maassluis loopt een dubbel geasfalteerd fietspad dat druk wordt bereden. Vergeleken met tientallen jaren geleden een enorme en comfortabele verbetering.
De voorlichtster laat weten dat de aanleg van de nieuwe bestrating in fases wordt gedaan waarbij rekening is gehouden met andere werkzaamheden in de omgeving, zoals bij Park Hooglede of de nieuwbouw van de verzorgingsflats. “Op dit moment zijn we aan de laatste fase bezig en over ongeveer een maand zijn we klaar. Hoewel we de overlast zoveel mogelijk proberen te beperken lukt dat helaas niet altijd. Ook bij de Anna Paulownalaan heeft inspectie uitgewezen dat de bestrating niet meer voldeed aan kwaliteitseisen. De voegen zijn te breed en de bestrating ligt ongelijk. De aannemer is NL81, met wie we een raamcontract hebben.” Nog even dan is het langs de Holysingel comfortabel fietsen.