Cantate met trompet en pauken: ‘Ik werd door deze muziek gegrepen’

Algemeen
Hans Treurniet en Alies Spliet bij de Bethelkerk waar de Cantatedienst zal worden gehouden.
Hans Treurniet en Alies Spliet bij de Bethelkerk waar de Cantatedienst zal worden gehouden. (Foto: Frans Assenberg)

Het bestuur van de Stichting Cantates Vlaardingen organiseert een indrukwekkende cantate. Uitgevoerd wordt de compositie ‘Lobet Gott in seinen Reichen’, het Himmelfahrtsoratorium (BWV 11) van Johann Sebastian Bach (1685-1750).

Tevens wordt uitgevoerd het motet ‘Veni Sancte Spiritus’ van Carl Gottlieb Reißiger (1798-1859). Dit motet is geschreven voor vierstemmig koor (SATB). Maar, waarom deze mooie werken van de Bach?
Volgens het stichtingsbestuur gaat het goed met de organisatie en de uitvoeringen. Er zijn diverse sponsoren en die steunen en de fondsen zijn belangrijk. Voorzitter Hans Treurniet: “De bezoekers zijn trouw en dragen bij in de kosten. Ook de landelijke PKN (Protestantse Kerken in Nederland) dragen eraan bij. Daarmee blijft ook de Lutherse traditie bewaard. De cantate staat centraal. Voor bestuurslid Alies Spliet voelt een dergelijk kerkdienst ‘als een warm bad.’ De voorzitter: “In de tijd van Bach zat de kerk in Leipzich helemaal vol met wel zevenhonderd mensen. Het koor stond daar voor de musici. Bij ons is het andersom. Wie weet gaan wij ook dat proberen.” De canatediensten worden gehouden in de dorpsachtige Bethelkerk. Dat bevalt wel want de klank is goed, het is een mooie intieme ruimte en de samenwerking met de wijkgemeente is goed.

Het geheim van Bach

“De muziek van Bach is meer dan getallen en structuur”, zegt Hans Treurniet: “Maar ook warmte en gevoel. Het is een combinatie van het verstand en het gevoel. Zijn muziek zit ook heel structureel in elkaar. Het vierstemmig koor zingt door elkaar maar het past allemaal netjes in elkaar.” Alies is daar wel mee eens: “Je hoort het ook meteen als er iets van Bach wordt uitgezonden. Zelfs als je het bijvoorbeeld nooit hebt gehoord. In het verleden werd ik door deze muziek gegrepen.” Hans Treurniet over Bach: “We associëren zijn muziek vaak met streng en ook op afbeeldingen zie je dat. Maar het ‘Himmelfahrtsoratorium’ dat nu op het programma staat is een oratorium (muzikaal Bijbels drama f.a.) dat met een bezetting heeft met trompetten en pauken, dat swingt helemaal. Als je die muziek hoort …” Dus op naar de sfeervolle Bethelkerk. De tweede cantate dit jaar is op zondagmiddag op 29 mei in de Bethelkerk, Burgemeester Verkadesingel 26 te Vlaardingen, aanvang 17.00 uur en wordt uitgevoerd door het Vocaal Ensemble Basiliek Schiedam, Collegium Delft, orgelcontinuo en hoofdorgel: Arjen Leistra, solisten: Merel van Geest (sopraan), Annette Vermeulen (alt), Arco Mandemaker (tenor) en Johan Vermeer (bas). Algehele muzikale leiding: Bas van Houte. Iedereen is in principe welkom, nog wel covidregels, zie hiervoor de website van de kerk: https://www.ambachtoost.nl/extra_nieuws.

Iedere cantate wordt normaliter afgesloten met een gezongen koraal. Voorzitter Treurniet zegt erover: “Dit is nu ook, maar in dit geval wordt iedere regel afgewisseld door een orkest dat nogal uit zijn dak gaat. Er een groot orkest dat normaal bestaat uit zes, zeven, acht muzikanten.” “Nu zijn er dertien,” volgens,” Alies Spliet. “het orkest hoeft zich dus niet in te houden.” Een bijzondere cantatedienst derhalve.