Veranderingen rond Blankenburgtunnel: ‘Dit ligt naast het bestaande, smallere, fietspad’

Algemeen
De twee nieuw aangelegde paden. Links is het fietspad met bankje.
De twee nieuw aangelegde paden. Links is het fietspad met bankje. (Foto: Frans Assenberg)

Door de aanleg van de Blankenburgverbinding is in de Zuidbuurt veel veranderd. Er is een brug verdwenen, er zijn nieuwe fiets- en ander paden aangelegd en er is groen weggehaald. Maar waarom is dat allemaal en waar gaat het geld naar toe dat als groencompensatie is bestemd, vroeg deze krant aan de gemeente Vlaardingen? “

Door Frans Assenberg

Er liggen daar nu zo te zien twee nieuwe fietspaden naast elkaar Waarom twee? Een gemeentelijk woordvoerder zei erover: “Rondom de Krabbeplas is een extra fiets- en wandelpad - het Rondje Krabbeplas - aangelegd dat breed genoeg is voor zowel skaters als wandelaars. Dit ligt naast het bestaande, smallere, fietspad, dat ook is opgeknapt en opnieuw geasfalteerd.” Volgens ingewijden stelde de hogere overheid 25 miljoen euro beschikbaar voor compensatie voor verlies van groen in verband met de aanleg van de Blankenburgtunnel. Het is de bedoeling dat van de beloofde 25 miljoen euro ook btw zit: “De compensatie is inclusief btw ‘om de kosten inclusief btw van het kwaliteitsprogramma Nieuw Waterland te kunnen dekken.”

Metamorfose

Volgens de gemeente ondergaat het gebied rondom de Blankenburgverbinding in Vlaardingen en Rozenburg een metamorfose. “Aan beide kanten van de rivier komt een ‘Nieuw Waterland’ dat nog beter past bij de steden, het landschap, de historie en vooral ook bij de bezoekers. De gemeenten Rotterdam, Vlaardingen, de provincie Zuid-Holland, Rijkswaterstaat, Staatsbosbeheer en het Hoogheemraadschap Delfland hebben onder regie van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag het kwaliteitsprogramma Nieuw Waterland gemaakt. De partijen realiseren dit in fases en in onderlinge afstemming.” Op de site www.vlaardingen.nl/krabbepark is meer info over de herinrichting van het zogenoemde ‘Krabbepark.‘ Dat project is onderdeel van de compensatie. De nieuwe paden maken hier onderdeel van uit.

Boscompensatie

Een ander aspect waarover Vlaardingers zich danig verheugden waren de vele nieuwe bomen die in de stad zijn geplant de voorbije maanden. Die maken evenwel geen onderdeel uit van de bovengenoemde compensatie. De woordvoerster: ”Nee, voor boscompensatie als gevolg van de aanleg van de Blankenburgverbinding zijn afzonderlijke overeenkomsten tussen Vlaardingen en Rijkswaterstaat gesloten.” Over de veel lege plekken waar bomen zijn verdwenen in en rond Vlaardingen en de plaatsing van nieuwe bomen merkt de gemeente op: “Dit is afhankelijk van de reden van kap, de locatie en tijdstip waarop de bomen zijn gekapt. Bomen die gekapt zijn naar aanleiding van de boomveiligheidscontrole worden zoveel mogelijk het jaar nadat ze gekapt zijn gecompenseerd in het plantseizoen. De compensatie vind niet altijd plaats op dezelfde locatie, aangezien dit niet altijd mogelijk is vanwege beperkende factoren (bijvoorbeeld kabels en leidingen of competitie van andere bomen).

Kap

Bomen die gekapt zijn, omdat ze zijn afgestorven of ziek zijn, worden ook zoveel mogelijk een jaar later in het plantseizoen gecompenseerd. Ook hierbij geldt dat ze niet altijd op dezelfde locatie gecompenseerd kunnen worden. Verder worden er ook bomen gekapt vanwege projecten, hier speelt de duur van het project ook een rol in wanneer de herplantcompensatie uitgevoerd kan worden. Het is overigens het vermelden waard dat er in het afgelopen plantseizoen in Vlaardingen 1400 bomen zijn geplant.”