Gekissebis rond parkeersores in Holy-Noord

Algemeen
Castricumhoeve, vrijdagavond rond zeven uur. Het is er volle bak. Het bordje 'Uitverkocht' kan bij de smalle inrit, die vanaf de Utrechtlaan naar het parkeerpleintje leidt. (Foto: UWM)
Castricumhoeve, vrijdagavond rond zeven uur. Het is er volle bak. Het bordje 'Uitverkocht' kan bij de smalle inrit, die vanaf de Utrechtlaan naar het parkeerpleintje leidt. (Foto: UWM)

Ze zijn boos, de bewoners van Castricumhoeve, Winkelhoeve, Utrechtlaan en directe omgeving. Dat uitten ze in een ingezonden brief aan deze krant, die vorige week op papier en online aandacht kreeg. Steen des aanstoots: een schrijnend tekort aan parkeerplaatsen. “We hebben voor 75 woningen, 75 plaatsen plus nog wat bij de voormalige Lidl, terwijl de norm 1,7 per woning is. De gemeente doet er niets aan.”

“En”, is de vrees, “de krapte wordt nog erger. Inmiddels is het voormalig Chinees restaurant omgebouwd tot woningen en komen er appartementen in de voormalige Lidl-super. Dat levert vast een nieuwe golf aspirant-parkeerders op. Die ruimte is er, als de gemeente de situatie laat zoals die is, gewoon niet.” Die stelling heeft bewoonster Marjolein Mak bij de gemeente neergelegd.
De gemeentelijke reactie valt haar echter koud op het dak. “Ze beweren, dat er pas een vergunning voor de bouw van of ombouw tot woningen wordt gegeven als er voldoende parkeerplekken zijn. Die zijn er niet, maar vergunningen zijn wel verstrekt.” Daarna houdt het contact eenzijdig op. “Als bewoners hebben we de gemeente gevraagd ons probleem op te lossen, maar die doet alsof de neus bloedt. We horen niets meer”, klinkt het geïrriteerd.

‘Dit probleem is niet zomaar op te lossen’

Ook op de nabijgelegen Abcoudehoeve is het (overigens tijdelijk) dringen. “De Drevenbuurt wordt opgehoogd. Het heeft een waterbed-effect. De auto’s rijden naar de Frieslandlaan en de mensen, die daar wonen nemen vervolgens onze parkeerplekken in. 

“Kunnen jullie iets doen”, is de vraag aan ‘ombudsman’ Groot Vlaardingen. “Misschien komt de gemeente dan wel in actie.” Vergeet het maar, begrijpen we nadat wij de klacht op de Markt deponeerden. Het gemeentelijk antwoord voorspelt weinig goeds. “Toen deze woningen gebouwd werden, was de huidige norm (van 1,7 per woning, red.) er niet. Het autobezit is daarna toegenomen, terwijl de hoeveelheid plekken in de openbare ruimte niet kon meegroeien”, reageert een woordvoerder van de gemeente. ”In de beperkte ruimte moet alles een plek krijgen: parkeren: groen, spelen, afvalcontainers, paden en wegen. Een tekort aan parkeerplaatsen is niet eenvoudig op te lossen.”

Op diverse plaatsen wordt de gemeente geconfronteerd met identieke parkeersores. Achter de schermen wordt de vinger wel aan de pols gehouden. Ook in Holy-Noord. “Uit parkeeronderzoek uit 2020 blijkt, dat de bezetting van de parkeerplaatsen op de Castricumhoeve tussen 80 en 100 procent ligt.” Pas recent is de parkeernorm opgevijzeld naar 1,7 per woning. “Dat was nog niet geval bij de vergunningaanvraag voor de Lidl-appartementen. Daarvoor gold de oude norm.” Het uitbreiden van parkeerplaatsen is een heikel onderwerp. “Voldoende voorzieningen geeft bewoners ongetwijfeld het gevoel, dat ze in een plezierige buurt wonen. Dat geldt in dezelfde mate ook voor groen en speelruimte. Dat wordt zeker niet opgeofferd.”

Marjolein Mak zegt het teleurstellend te vinden, dat de gemeente niet bereid blijkt naar een creatieve oplossing te kijken. “Waarom wordt bijvoorbeeld het plein op de Abcoudehoeve niet zodanig ingericht, dat er tussen 18.00 en 8.00 uur geparkeerd kan worden en de rest van de dag gespeeld?” (GSV)