Etsers van KADE40 laten in Vaartland zien wat ze geleerd hebben

Algemeen
Enkele etsers van KADE40 zijn bezig met de voorbereidingen van de expositie in Vaartland.
Enkele etsers van KADE40 zijn bezig met de voorbereidingen van de expositie in Vaartland. (Foto: Beaty Czetö)

Voor de derde keer verleent Vaartland ruimte aan grafiekcursisten van KADE40 om er hun werk te exposeren. Het verpleeg- en verzorgingshuis aan de Dillenburgsingel 9 heeft een druk bezochte accommodatie, waar beeldende kunst aan de wanden snel opvalt.

Door Kor Kegel

Donderdag richtten de cursisten hun expositie in, onder veel bekijks van bewoners en bezoekers. Het gaat om grafisch werk en de werken hebben uiteenlopende thema’s. Enkele zijn figuratief, andere abstract.

De meeste cursisten krijgen al jaren les van beeldend kunstenaar Beaty Czetö. Ze beheersen inmiddels verschillende grafische technieken. Ze zijn zeer bedreven in het printen van hun ingegraveerde zinkplaten op de etspers. Etsen is een diepdruktechniek. Je bedekt een zinkplaat met een waslaag. Met een etsnaald kras je een afbeelding in de was. Dan gaat de plaat in een zuurbad en dat zuur bijt in de niet met was bedekte delen. Haal je de plaat uit het bad en haal je de was eraf, dan zie je de afbeelding in het zink ‘gebeten’.

Vervolgens smeer je de plaat in met etsinkt, tot de groeven goed vol zitten. Daarna verwijder je de inkt door de plaat ‘af te slaan’. Het is tamelijk taaie inkt, dus het blijft in de groeven zitten. En dan gaat de plaat naar de pers. Er kunnen meerdere afdrukken worden gemaakt.

Verrast

“Het klinkt misschien ingewikkeld, maar aan de hand van gerichte en vrije opdrachten krijg je de techniek snel onder de knie. Je zult verrast zijn door het resultaat dat van de pers komt,” zegt Beaty Czetö. “Je kunt het ook zonder was doen en meteen in de zinkplaat krassen. Dan hoeft het niet in bad. Er zijn veel meer technieken: kartondruk, blinddruk, monotype. Beginnende cursisten leer ik vooral de basistechnieken als lijnetsen en etsen met een droge naald. Bij gevorderden komen ook compositie en inhoud aan bod en het experimenteren met ook andere materialen dan etsinkt, zoals etswas, zuur en chemicaliën.”

“Maar wat ik belangrijk vind: techniek beheersen is één ding; het gaat vooral om het spelen en experimenteren, je verdiepen in een thema. Etsen is eigenlijk een boeiend spel. In de groep zie ik dat de cursisten elkaar sterk inspireren.”

Verrukt

Dat ze elkaar inspireren, dat beamen de zeven exposanten: Esther Alberts, Ada Dijkshoorn, Gertruud Hazenberg, Marian Kerklaan, Janny Leijendekkers, Marijke Westerdijk en Geert van der Zwan. Ze hebben in de centrale hal van Vaartland en in de gang naar Vaartland Résidence dertig werken opgehangen. Niet te dicht op elkaar, een mooi overzicht van de heel verschillende stijlen die ze hanteren. Marja van der Have, die de expositie in Vaartland organiseert, is verrukt van ‘Zeeuwse kust’, een ets met aquatint van Marian Kerklaan. Het is niet mogelijk ze hier alle dertig te beschrijven en als je er een paar noemt, doe je andere tekort. Maar ‘Herfst’ van Janny Leijendekkers is vanwege de gemengde techniek totaal verschillend van ‘Gemberpot van oma’ van Gertruud Hazenberg, en allebei zeer de moeite waard, evenals ‘Maasvlakte’ van Ada Dijkshoorn en ‘Watervogels’ van Geert van der Zwan, die er ook tape bij gebruikt.

De expositie duurt tot vrijdag 25 november. Voor het lopende cursusseizoen kan men zich nog inschrijven bij KADE40 of bij Beaty Czetö via info@beatyczeto.nl