Maria’s likeur een eerbetoon aan 140 jaar distilleerderij H. van Toor

Algemeen
Leo Fontijne(links) met zijn partner Constantijn Stevens werken hard om de traditie van distilleerderij H. van Toor in Vlaardingen in ere te houden met innovatieve activiteiten.
Leo Fontijne(links) met zijn partner Constantijn Stevens werken hard om de traditie van distilleerderij H. van Toor in Vlaardingen in ere te houden met innovatieve activiteiten. (Foto: Peter Spek)

Het komt niet meer zo vaak voor dat een onderneming meer dan honderd jaar bestaat. Een absoluut unicum is de viering van 140 jaar distilleerderij H. van Toor. En dat zal in Vlaardingen niet ongemerkt voorbij gaan als het aan Leo Fontijne en Constantijn Stevens ligt. Ondanks dat de historie zichtbaar en voelbaar is in de panden aan de Maassluissedijk, is de blik van de beide mannen vooral gericht op de toekomst.

Door Peter Spek

Eigenlijk wil Leo Fontijne niet zo bij het verleden stilstaan. “Belangrijk is dat wij als ondernemer kunnen blijven bestaan en met innovatieve producten de smaakpapillen van de liefhebbers van een goed glas likeur blijven verrassen”, zegt Fontijne, en daar staat dit jubileumjaar garant voor. 

Verleden

Toch kan de Vlaardinger het niet laten om even achterom te kijken om het 140 jarig jubileum in het juiste perspectief te zetten. “Op 13 februari 1883 opende Hendrik en Maria Van Toor-Maarleveld aan de Markt een tapperij. Het begin van een lange familiegeschiedenis tot het jaar 2000. Toen nam ik het bedrijf over.” Hij doet dat nog steeds in dezelfde panden aan de Maassluissedijk, met dezelfde recepten en tradities. Na zijn studie in Delft is Leo Fontijne gaan werken bij Unilever, inmiddels vertrokken uit Vlaardingen, als smaak- en geurspecialist. 

Leo Fontijn heeft inmiddels achttien verschillende gins ontwikkeld in zijn destilleerderij

In de afgelopen dertien jaar is Leo Fontijne uitgegroeid tot gin-kenner. Hij heeft inmiddels achttien verschillende gins ontwikkeld en eigenhandig in zijn distilleerderij aan de Maassluissedijk geproduceerd. Echter het meest bekend is toch het eeuwenoude Schelvispekel, waarvan de oorsprong ligt in de 17e eeuw en gemaakt door vissers uit Vlaardingen. “Maar genoeg over het verleden”, zegt Leo Fontijne met een verheven stem. 

Toekomst

“De toekomst is voor ons veel belangrijker. Wij gaan door met het ontwikkelen van nieuwe likeuren en in het kader van het 140 jarig bestaan heb ik als eerbetoon aan de vrouw van de oprichter Hendrik van Toor, Maria, die overigens heel belangrijk is geweest voor het bedrijf, een speciale likeur ontwikkeld en de naam Maria’s likeur gegeven.” Die Maria’s likeur zal op 13 februari, als het 140 jarig bestaan wordt gevierd, voor het eerst gepresenteerd worden. “En dan proberen wij ook de duurzaamheid in ons bedrijf, zonder werknemers, steeds meer in te voeren. “Wij werken met het produceren van al onze producten al bijna energieneutraal, maar blijven ons daarin ontwikkelen.” Verder heeft Leo Fontijne een samenwerkingsverband gesloten met de Food Innovation Academie aan de Industrieweg. “Het is de bedoeling dat ik daar als docent studenten ga opleiden voor het vak van ambachtelijke distilleerder, maar wel met oogmerk opvolgers te vinden voor dit bedrijf.” In het kader van 750 jaar stadsrechten van Vlaardingen zullen Leo Fontijne en Constantijn Stevens in samenwerking met lokale horecaondernemingen een Grande Cuisine organiseren op 20 en 21 mei in en rond de Grote Kerk op de Markt. “Het wordt een mooi kwalitatief culinair evenement, dat als het een succes wordt, een vervolg zal krijgen.”