Citymarketingplan moet Vlaardingen uit het slop trekken

Algemeen
Gerrit van Toor, kijkt met een blij gezicht staande naast burgemeester Bert Wijbenga, hoe het Citymarketingplan met een handtekening wordt bekrachtig. Op de achtergrond kijken v.l.n.r mee Hewi Hoogendijk, Dirk Jan van de Weerdt en Hans van Beek.
Gerrit van Toor, kijkt met een blij gezicht staande naast burgemeester Bert Wijbenga, hoe het Citymarketingplan met een handtekening wordt bekrachtig. Op de achtergrond kijken v.l.n.r mee Hewi Hoogendijk, Dirk Jan van de Weerdt en Hans van Beek. (Foto: Peter Spek)

Hij heeft er drie jaar keihard aan gewerkt, maar eindelijk kon Gerrit van Toor, namens Vlaardingen Partners, het Citymarketingplan voor de haringstad met trots presenteren. “Ik ben een gelukkig man”, liet Gerrit van Toor in het Museum Vlaardingen weten. “Alle neuzen staan de goede kant op om van Vlaardingen weer een stad te maken waar men trots op kan zijn.”

Door Peter Spek

De Vlaardinger doelde dan vooral op het feit, dat zijn plannen om Vlaardingen weer op de kaart te zetten breed worden gedragen, maar vooral door de gemeenteraadsleden, die het college van burgemeester en wethouders er van overtuigd hebben, geld uit te trekken om de ambitieuze plannen ook daadwerkelijk uit te voeren. In de meerjarenbegroting tot 2026 is een bedrag van 1.6 miljoen euro opgenomen om de haringstad zichtbaar te maken. Ook het Ondernemersfonds doet een financiële duit in het zakje. “Wat wij willen is Vlaardingen voor middelbaar- en hoogopgeleiden in de leeftijd van twintig tot vijfendertig jaar aantrekkelijk te maken. Dat kan zeker lukken, als ik kijk naar de MBO-opleidingen die Vlaardingen inmiddels rijk is of in voorbereiding zijn”, zegt Gerrit van Toor.

Potentie

“Vlaardingen heeft de potentie zich te ontwikkelen tot een aantrekkelijk stad voor jong professionals. Kijk naar de ligging met voldoende uitvalswegen naar de grote steden in de omgeving als Rotterdam en Den Haag, maar ook naar de historische waarde. Dat zijn mogelijkheden die uitgebuit moeten worden”, is de visie van de Vlaardinger. Dat er voldoende mis is met de stad, dat wil Gerrit van Toor niet ontkennen. “Maar wij staan op een keerpunt met uitzicht naar betere tijden, een stad die herkenbaar is als levendig en een plaats tussen strand, stad en natuur. Het geld wat nu beschikbaar is gesteld zorgt voor een nieuwe impuls voor de stad.”

Wat zijn de concrete plannen in het Citymarketingplan? “Allereerst lanceren wij binnenkort een website waar alle informatie over Vlaardingen opstaat en die aanstekelijk moet werken om onze doelgroep van jong professionals naar Vlaardingen te trekken. Daarnaast wordt een nieuwe stadsstijl gepresenteerd en er wordt een citymarketeer aangesteld die het gezicht moet worden van de campagne in de komende jaren.

Museumpaviljoen

Gerrit van Toor is ook blij, dat hij kan mededelen, dat het Museumpaviljoen, schuin tegenover het Museum Vlaardingen aan de Westhavenkade, dat enkele jaren geleden door brand werd verwoest, wordt gerenoveerd en gebruikt gaat worden als informatiecentrum, niet alleen voor toeristische attracties, maar ook informatie over de vele toekomstige nieuwbouwplannen in de stad. “Belangrijk”, vindt Gerrit van Toor, “Dat alle inspanningen die gedaan worden voor de viering dit jaar van 750 jaar stadsrechten voor Vlaardingen een vervolg krijgen. “Daarom houden wij ons nog even in om daadwerkelijk naar buiten te treden, maar na alle festiviteiten rond deze viering, pakken wij de draad op om Vlaardingen uit het slop te trekken, een uitdaging die ik graag aanga”, zegt Gerrit van Toor.

Enthousiast

Ook burgemeester Bert Wijbenga was enthousiast over de presentatie van het Citymarketingplan van Vlaardingen Partners. Hij is binnen het college van B&W verantwoordelijk voor citymarketing. “Van de gemeenteraad kreeg ik bij mijn aanstelling een belangrijke opdracht: het imago van Vlaardingen versterken. Met de uitvoering van dit citymarketingplan heb ik er alle vertrouwen in dat dat gaat lukken. Veel bewoners hebben bij het maken van de Toekomstvisie voor Vlaardingen meegedacht hoe Vlaardingen zich zou moeten gaan ontwikkelen. Dat geeft richting aan onze citymarketing, waardoor wij nu kunnen laten zien dat Vlaardingen een fijne groene woonstad is met veel nieuwbouw, goede voorzieningen, leuke evenementen, prachtige opleidingsmogelijkheden en een interessante binnenstad met een rijke historie.”