Vlaardingen sluit contract voor lokale windstroom: eerste gemeente in Zuid-Holland

De gemeente Vlaardingen gaat duurzame elektriciteit afnemen van windpark Oeverwind Vlaardingen. Daarmee wordt Vlaardingen de eerste gemeente in Zuid-Holland die op deze manier lokaal opgewekte windenergie direct gebruikt voor gemeentelijke gebouwen en voorzieningen.
De gemeente ondertekende daarvoor een contract met windpark Oeverwind Vlaardingen en energy service provider Groendus. De duurzame stroom wordt gebruikt voor alle gemeentelijke panden, maar ook voor straatverlichting en verkeerslichten.
De elektriciteit komt van twee windturbines in het Oeverbos. Die zijn ontwikkeld en worden beheerd door het Vlaardings Energie Collectief (VEC) en De Windvogel. Groendus regelt de praktische en administratieve levering van de energie aan de gemeentelijke locaties.
De gemeente startte al op 1 januari 2024 met een pilot waarbij een deel van de stroom lokaal werd afgenomen van Oeverwind. Met het nieuwe contract wordt die samenwerking uitgebreid en structureel gemaakt.
100 gebouwen en straatverlichting
Vlaardingen heeft ongeveer 100 gebouwen, gemalen en andere panden in bezit. Daarnaast gebruikt de gemeente elektriciteit voor onder meer verkeerslichten en straatverlichting. Samen verbruiken deze voorzieningen evenveel stroom als duizenden huishoudens.
Vanaf 1 januari 2027 komt naar verwachting ongeveer 76 procent van de elektriciteit voor het gemeentelijk vastgoed van de windmolens in het Oeverbos. Het overige deel wordt ingekocht op de stroommarkt. Dat is nodig omdat de hoeveelheid windenergie niet altijd precies aansluit op het moment waarop de gemeente elektriciteit nodig heeft.
100% lokaal
Wethouder Koen Kegel (Energietransitie en Vastgoed) zegt hierover: “We willen als gemeente niet alleen praten over verduurzaming, maar het ook dóen. Door onze gebouwen te voorzien van lokaal opgewekte groene stroom, geven we het goede voorbeeld. Daarbij beperkt lokaal opgewekte energie ook de netcongestie zodat we ruimte overhouden voor de groei van Vlaardingse bedrijven en woningbouw.”
De gemeente werkt al langer aan het stap voor stap verduurzamen van het gemeentelijk vastgoed. Het doel is om de uitstoot van CO₂ te verminderen en minder afhankelijk te worden van fossiele brandstoffen.
Oeverwind Vlaardingen is een project van energiecoöperaties VEC en De Windvogel. De twee windmolens in het Oeverbos wekken samen een grote hoeveelheid duurzame elektriciteit op.
Frank Schoenmakers, bestuurder van Oeverwind: “Dit is zoals 100% lokaal en coöperatief eigendom van duurzame energie kan. Als een gemeente kiest voor duurzame stroom uit windmolens in de eigen omgeving, is dat niet symbolisch maar de volgende stap in de energietransitie.”






Meer nieuws uit Vlaardingen?
Ontvang de laatste updates per mail — schrijf je hier in!
Heb je ook een nieuwtje? — Tip hier onze redactie