Menno promoot zeven dagen per week zijn stad

Nieuws
Menno de Mol heeft vier elektrische fietsen aangeschaft om bezoekers op een sportieve manier Vlaardingen te laten ontdekken.
Menno de Mol heeft vier elektrische fietsen aangeschaft om bezoekers op een sportieve manier Vlaardingen te laten ontdekken. (Foto: Peter Spek)

Citymanager Menno de Mol van Vlaardingen Partners voelt zich als een vis in het water. Zijn opdracht is om Vlaardingen op de kaart te zetten en hij doet dit met volle overtuiging met aan zijn zijde een enthousiast team. En Vlaardingen kan wel wat positiviteit gebruiken. Na ruim een jaar maakt de Vlaardinger de voorlopige balans op.

Door Peter Spek

“In de luwte rond de viering van de evenementen 750 stadsrechten, hebben wij vorig jaar onze organisatie kunnen opbouwen en sinds januari van dit jaar geven wij vol gas om de haringstad bekender te maken en te laten wij zien wat er allemaal mogelijk is”, zegt Menno de Mol, die zijn intrek heeft genomen in het museum paviljoen, recht tegenover het Museum Vlaardingen aan de Westhavenkade. Zijn opdracht was een jaar geleden om het merk Vlaardingen te promoten en daar zijn inmiddels tal van initiatieven voor ontwikkeld. “Om te beginnen zijn wij sinds enkele weken ook op zondag open. Vragen over Vlaardingen in de ruimste zin van het woord kunnen nu zeven dagen per week beantwoord worden”, zegt Menno de Mol niet zonder trots. Maar de Vlaardinger wil ook dat zijn werk zichtbaarder wordt.
“Daarvoor hebben wij een cadeaubon ontwikkeld die al bij meer dan honderd winkels in Vlaardingen ingewisseld kan worden. En ik merk bij de ondernemers een groeiende vorm van positiviteit over de stad Vlaardingen.” Die zichtbaarheid krijgt gestalte met de aanschaf van een viertal elektrische fietsen. “Die kunnen gehuurd worden door toeristen om Vlaardingen op de fiets te verkennen”, zegt Menno de Mol. Verder werkt zijn team aan een stadsmagazine, dat binnenkort wordt gelanceerd. “Daarin laten wij zien wat er allemaal is te beleven in de stad en dat is heel veel.”

Havenloop

Ook werkt Menno de Mol aan het opzetten van een arrangement, waarbij bezoekers aan Vlaardingen vooraf al een hotel kunnen reserveren en uitstapjes kunnen plannen. “Dan kan je als toerist optimaal gebruik maken van je tijd als je de stad bezoekt.” Menno de Mol heeft niet de pretentie om evenementen te organiseren, dat laat hij over aan de deskundigheid van de organisatoren, maar ondersteuning van die evenementen zit wel in zijn pakket. “Wat te denken bijvoorbeeld van de Tour de France voor vrouwen, die begin augustus Vlaardingen zal aandoen. Dat gaan wij natuurlijk als citymarketingbureau stevig uitbuiten en Vlaardingen aan een groot televisiepubliek presenteren, maar ook de viering van tachtig jaar bevrijding, die volgend jaar mei wordt gevierd, willen wij ondersteunen. Wij staan open voor alle ideeën die Vlaardingers aandragen en kijken dan wat wij kunnen doen.”

Zo’n spontaan idee lanceerde Jan Anderson onlangs om nog één keer de Havenloop te organiseren. “Deze iconische stratenloop, de oudste van Nederland, past natuurlijk in de herdenking van tachtig jaar bevrijding. Het was het eerste sportevenementen in Vlaardingen dat werd georganiseerd na de donkere periode van de Tweede Wereldoorlog en het parcours loopt langs ons onderkomen hier aan de Westhavenkade, hoe mooi kan het zijn om de start hier te houden.”