Vervanging Reddingboten KNRM stap dichterbij

Algemeen
Donderdag 20 januari ondertekenden de KNRM en Palfinger het contract voor de oplevering van twaalf 7,5 meter aluminium Rigid Inflatable Boats (RIB). Met de bouw is een investering van 2,67 miljoen euro gemoeid.
Donderdag 20 januari ondertekenden de KNRM en Palfinger het contract voor de oplevering van twaalf 7,5 meter aluminium Rigid Inflatable Boats (RIB). Met de bouw is een investering van 2,67 miljoen euro gemoeid. (Foto: aangeleverd)

REGIO/MARKEN - De Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM) laat een nieuwe serie reddingboten bouwen door Palfinger. Op donderdag 20 januari ondertekenden de KNRM en Palfinger het contract voor de oplevering van twaalf 7,5 meter aluminium Rigid Inflatable Boats (RIB). Met de bouw is een investering van 2,67 miljoen euro gemoeid. Deze wordt bekostigd uit nalatenschappen en bijdragen van donateurs van de KNRM. De Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM) vervangt in 2023 de reddingboot Frans Verkade, die gebouwd werd in 1997 en de reddingboot Hendrik Jacob die gebouwd werd in 2004. Momenteel doen beide boten dienst op het reddingstation Marken.

Na een zorgvuldig voortraject heeft de KNRM aan Palfinger de opdracht gegund vanwege het complete pakket dat zij aanbieden op het gebied van kwaliteit, engineering, prijsstelling en projectmanagement. Het bedrijf is onderdeel van het Oostenrijks bedrijf Palfinger AG, dat onder meer bekend is van de bouw van auto en maritieme kranen. Daarnaast ontwikkelen en bouwen ze boten voor de professionele maritieme wereld. De twaalf boten voor de KNRM bouwt het bedrijf volledig op een werf in Harderwijk.

Met deze 7,5 meter RIB bieden we onze redders de beste boot in deze klasse

Jacob Tas, directeur KNRM: “Voor de KNRM is betrouwbaarheid, veiligheid en kwaliteit van ons materiaal zeer belangrijk, omdat onze redders vrijwillig hun leven wagen voor anderen. We hebben er vertrouwen in dat we met de 7,5 meter RIB onze redders de beste boot bieden die in deze klasse te krijgen.”

Arnoud Straakenbroek, verkoopdirecteur Palfinger: “Palfinger is zeer verheugd, maar vooral vereerd met de gegunde opdracht van de twaalf reddingboten door de KNRM. Ons team heeft altijd met veel passie, respect en trots de KNRM en haar activiteiten gevolgd, met als doel haar werknemers en alle vrijwilligers te mogen ondersteunen met de meest betrouwbare en veilige boten in de nabije toekomst.  Dit prestigieuze project betreft de gezamenlijke ontwikkeling van een nieuwe standaard voor 7.5m aluminium RIB boten. Naast onze focus op kwaliteit en veiligheid zullen wij nadrukkelijk aandacht besteden aan het verbeteren van de ergonomie van de gebruikers om lichamelijke klachten tijdens zware omstandigheden tot het minimum te beperken. We kijken uit naar de samenwerking met de KNRM en zijn dankbaar voor het gestelde vertrouwen in onze organisatie.”

In 2022 rolt eerste RIB van de werf

Naar verwachting zal eind 2022 de eerste RIB van de werf rollen. Daarna zal de KNRM de boot drie maanden uitgebreid testen op verschillende reddingstations. Als de boot voldoet aan alle verwachtingen en kwaliteitseisen die de KNRM stelt, wordt gestart met de bouw van de andere elf boten.

De 7,5 meter lange reddingboot is een nieuw en eigen ontwerp van Palfinger waarbij nadrukkelijk is gekeken naar de vaareigenschappen van de Atlantic 75 in de huidige vloot. In de reddingboot is plaats voor drie bemanningsleden en twaalf geredden. Twee Yamaha VMAX 115 PK 4-tact motoren geven de reddingboot een snelheid van minimaal 32 knopen.

Chaterina D-klasse

De eerste 7,5 meter RIB zal de naam Chaterina D krijgen. Deze naam is door de schenker van deze eerste boot bedacht. Traditiegetrouw is de naam van de eerste boot in een bootklasse ook meteen de klassenaam van de betreffende serie. De 7,5 meter RIB klasse heet dus voortaan de Chaterina D-klasse.

Vervanging reddingvloot

De bouw van de nieuwe 7,5 meter RIBS is onderdeel van het bredere plan voor vervanging van de gehele KNRM-reddingvloot van 75 boten de komende vijftien jaar. De huidige reddingboten van de KNRM zijn gebouwd tussen 1991 en 2016 en de oudste boten zijn toe aan vervanging. De vervanging van de totale vloot zal zo’n 83 miljoen euro kosten.

Eind 2020 is de KNRM al gestart met de bouw van de nieuwe “Van Wijk”-serie. De eerste ‘Van Wijk’ maakte eind 2021 haar proefvaart en zal in de loop van 2022 worden ingezet. Deze serie boten is genoemd naar een erflater die geld naliet specifiek voor de bouw van een nieuw type reddingboot. De KNRM verwacht met fondsenwervende activiteiten voor alle nieuwe reddingboten een trotse naamgever te vinden. Om zo herinneringen aan geliefden of bijzondere momenten in ere te houden. 

Afbeelding