Verkeerminister Harbers en Veilig Verkeer Nederland starten samen de Schoolplein-challenge voor basisscholen

Algemeen
Verkeersminister-Harbers-start-Schoolplein-Challenge
Verkeersminister-Harbers-start-Schoolplein-Challenge (Foto: aangeleverd)

REGIO - Na een lange zomervakantie openen de scholen volgende week weer hun deuren. In de praktijk betekent dit meer verkeersdrukte en doorgaans helaas ook een ongevalspiek onder fietsende scholieren. Om het aantal ongevallen in deze periode terug te dringen, schaalt Veilig Verkeer Nederland (VVN) de activiteiten rondom haar scholierencampagne dit jaar op. Spandoeken en posters verschijnen in het straatbeeld met de tekst “Onze scholen zijn weer begonnen” en de organisatie roept de automobilist op om de snelheid aan te passen.

Nieuw dit jaar is de Schoolplein-Challenge die Veilig Verkeer Nederland organiseert. Ze roept daarmee alle groepen van alle basisscholen op om op een zo origineel mogelijke manier de slogan ‘Onze scholen zijn weer begonnen’ op het schoolplein aan te brengen of te uiten. En daar een voorbeeld van in te zenden. 

Schoolplein Challenge

Wie de deur uitstapt, denkt niet meteen aan verkeersveiligheid. Terwijl dit wel goed zou zijn voor de veiligheid in het verkeer. Zeker nu scholen weer opengaan. Om ervoor te zorgen dat verkeersdeelnemers meer nadenken over het belang van verkeersveiligheid, in het bijzonder die van scholieren, lanceert VVN de Schoolplein-Challenge. Een deskundige jury beoordeelt welke drie groepen de meest originele inzending hebben gedaan, deze winnen een prijzenpakket.

Geen mobieltje

VVN-voorzitter Martijn Dadema gaf samen met verkeersminister Mark Harbers en de Rotterdamse wethouder mobiliteit Vincent Karremans het startsein voor deze campagne, die vanwege de nazomerse ongevalspiek onder fietsende scholieren nog steeds hard nodig is. “Het verkeer moeten we nog veiliger maken. Ik steun dan ook de campagne en de Schoolplein-Challenge. Die moeten ervoor zorgen dat iedereen na de zomervakantie alert is om op een veilige manier aan het verkeer deel te nemen. Dus auto’s moeten niet te hard rijden en zowel automobilisten als fietsende kinderen moeten zonder mobieltje rijden,” aldus verkeersminister Mark Harbers.

Schoolroute oefenen

VVN roept ouders op de route naar school vaak te oefenen met hun kinderen. Hoe meer verkeerservaring de jonge scholieren opdoen, hoe veiliger zij door het verkeer gaan. Automobilisten kunnen fietsende scholieren helpen door schoolzones en -omgevingen te mijden. Als dat echt niet kan, vraagt VVVN bestuurders om met gepaste snelheid te rijden. Tot slot roept VVN scholieren en hun ouders op om de fiets te controleren op gebreken, zodat kinderen met een veilige fiets naar school gaan.

Jonge fietsers de dupe 

De ongevallenpiek onder scholieren na de zomer is zichtbaar, voornamelijk onder 11/12-jarigen. Onder deze groep fietsende scholieren vallen in de weken na de zomervakantie bijna twee keer zoveel slachtoffers als in andere maanden. In 2021 werden er 6.700 8-14 jarigen naar aanleiding van een fietsongeval behandeld op een afdeling Spoedeisende Hulp. In bijna twee derde van de gevallen had het slachtoffer ernstig letsel (61%). Bijna één vierde (23%) van de fietsongevallen vond plaats in de maanden augustus en september (1.500)*. 

Te snel rijden is dodelijk

Te hard rijden is een belangrijke veroorzaker van veel verkeersongevallen. Naar schatting wordt een derde van alle dodelijke ongevallen direct of indirect veroorzaakt door een te hoge snelheid. Volgens Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) is langzamer rijden door motorverkeer één van de effectiefste maatregelen om de veiligheid in het verkeer te vergroten. Vandaar dat het campagnebeeld een snelheidsmeter is, waar scholieren aan hangen. De boodschap: Onze scholen zijn weer begonnen. Pas je snelheid aan.

MONO rijden

Volgens VVN is het gebruik van een smartphone in het verkeer niet langer de standaard in ons land, maar komt het nog wel te veel voor. Van alle automobilisten gebruikt een kwart (27%) de smartphone nog in de auto. Van hen geeft 17% aan tijdens het rijden berichtjes/appjes te lezen en typt 10% zelfs letterlijk berichtjes terug. Zo’n 5% houdt de aandacht minder bij het verkeer door tijdens het rijden met de telefoon aan het oor te bellen. Veel winst valt daarom te behalen door MONO te rijden, mobieltjes vrij.

Poster VVN 'Onze scholen zijn weer begonnen