Inloopavond over resultaten studie (onder)doorgang Broek in Waterland

Algemeen
N247 onderzoek afgerond. Inloopavond voor inwoners biedt meer informatie over de (onder)doorgang van Broek in Waterland.
N247 onderzoek afgerond. Inloopavond voor inwoners biedt meer informatie over de (onder)doorgang van Broek in Waterland. (Foto: aangeleverd)

Inloopavond resultaten (onder)doorgang 

BROEK IN WATERLAND - Kan de N247 in Broek in Waterland ondergronds? Een uitgebreide studie laat zien wat de mogelijkheden zijn. In de studie zijn drie ondergrondse varianten uitgewerkt en één bovengrondse variant. Tijdens een informatiemarkt op woensdag 30 november presenteert provincie Noord-Holland in samenwerking met Dorpsraad Broek in Waterland en adviesbureau Arcadis de resultaten. 

De volgende varianten zijn in een vervolgstudie gedetailleerd uitgewerkt:

  1. de bovengrondse variant (max 50 km/u met rotondes en twee ongelijkvloerse verbindingen voor langzaam verkeer); 
  2. de onderdoorgang met een rijstrook en vluchtstrook per rijrichting (80 km/u);
  3. de onderdoorgang met een rijstrook en busstrook per rijrichting (80 km/u); 
  4. een subvariant waarin de onderdoorgang wordt verlengd aan de noordkant van het dorp.

Bovengenoemde varianten zijn het resultaat van een jarenlange samenwerking. De Dorpsraad heeft zich actief ingezet en er zijn meerdere bijeenkomsten geweest waarin bewoners en belanghebbenden konden meedenken over de varianten. 

Kosten-baten analyse

In de laatste fase van het onderzoek wordt een maatschappelijke kosten-baten analyse (MKBA) gemaakt. Zo’n MKBA brengt de positieve en negatieve effecten per variant voor de hele maatschappij in beeld. Bij kosten gaat het met name over de kosten om het bouwwerk te maken, maar ook over het dagelijks beheer en onderhoud van een bovengrondse of ondergrondse N247. 

Bij de baten (opbrengsten) gaat het bijvoorbeeld over betrouwbaarder openbaar vervoer, minder (lang) in de file staan, minder uitstoot van fijnstof, minder geluid en betere oversteekbaarheid. De kosten en baten worden in geld uitgedrukt en met elkaar vergeleken. Ook is inzichtelijk gemaakt wat het effect van elke variant is voor de leefomgeving en hoe elke variant kan worden gebouwd, hoelang de overlast zal duren en welke fasering daarbij past. Uitgangspunt is dat de N247 grotendeels beschikbaar blijft voor het wegverkeer.

Laatste inloopavond: 30 november 

Tijdens een informatiemarkt op 30 november zijn de resultaten van de studie te bekijken in het Van der Valkhotel Volendam, Wagenweg 1 Katwoude. 

De ontwerpen in detail, 3D visualisaties, onderzoeken, gevolgen van de bouw en MKBA zijn dan in te zien. Het is mogelijk 1-op-1 in gesprek te gaan met de diverse deskundigen en aanwezige bestuurders en vragen te stellen. De inloopavond is te bezoeken tussen 18.00 - 21.30 uur.