Historie van Marker bruidskleding ontrafeld - Marker bruiloft prijkt op omslag van achtste deel van Waterland in B

Nieuws

WATERLAND - Ria Houweling-Bouwman hield onlangs de officiële boekpresentatie van haar nieuwste boek 'Waterland in Beeld 2013' in het Weeshuis in Monnickendam. Dit is het achtste deel van de Monnickendamse waarin zij het wel en wee van de gemeente Waterland heeft vastgelegd op de gevoelige plaat. Een uniek fotoboekwerk. Op de omslag prijkt een foto van een nagespeelde Marker bruiloft. Een goede reden om eens in de historie te duiken van de traditionele bruidskledij van Marken.

Neeltje van Altena-Boneveld en Jannetje Uithuisje-Schouten van de Textielgroep Marker Museum geven uitleg. "In veel culturen werd bijzondere kleding, zoals bruidskleding, lang bewaard, vaak omdat men er dierbare herinneringen aan had en omdat bruidskleding vaak van bijzondere, kostbare stoffen was gemaakt. De Marker bruidskleding is terug te voeren op de mode in Holland in de 16e eeuw en werd gedragen tot ongeveer 1960."

Modekleur

"De 16e eeuw werd in de Lage Landen gekenmerkt door vervolging van en geweld tegen ontevreden burgers die in opstand kwamen tegen koning Philips II die hof hield in Spanje. Op kerkelijk gebied veranderde er heel veel in die tijd. De protestanten zetten zich af tegen de Rooms-katholieke kerk en grote vluchtelingenstromen kwamen op gang. Op het gebied van de mode was het in die tijd, en nog lang daarna, het hof dat de toon zette. De kleur zwart was in de 16e eeuw aan het Spaanse hof de modekleur. De adel, de rijke kooplieden, bestuurders en hoogleraren, met name theologen, lieten zich graag in zwarte kleding portretteren."
Streekdracht

"Zwart werd geleidelijk aan beschouwd als een kleur die respect en distinctie symboliseerde. Zo werd zwart ook geassocieerd met autoriteit. Zwart was deftig, ernstig, sober en chic. Als vanzelf volgde het ‘gewone’ volk deze mode, zij het jaren later. In heel Waterland en ver daar buiten kleedden de vrouwen zich in zwart, vooral op hoogtepunten in het leven zoals het huwelijk. De kleding van de Marker bruid is eigenlijk gewoon streekdracht. Vergelijkbare kleding is te zien op de wintergezichten geschilderd door Hendrick Avercamp (1585-1634). Van Rembrandt zijn twee tekeningen uit 1632 bekend van een Waterlandse vrouw. Het jak van de Marker bruidegom is terug te zien bij Hugo de Groot die een zelfde jak droeg toen hij in 1621 ontsnapte in een boekenkist uit slot Loevestein. Van Tsaar Peter de Grote is bekend dat hij deze Hollandse kleding liever droeg dan de Russische."
Misverstand

"Marker bruidskleding werd nooit voor andere gelegenheden gebruikt, want voor iedere feestdag heeft men op Marken een specifiek kostuum. In de 18e eeuw werd de kleding in Holland veel kleurrijker onder invloed van het Franse hof. Op de omslagfoto van 'Waterland in Beeld 2013' zijn het bruidspaar in Marker kleding en de bruiloftsgasten duidelijk te onderscheiden. Ik hoop hiermee een hardnekkig misverstand te hebben weggenomen: De zwarte bruidskleding uit de 16e eeuw heeft niets te maken met rouwkleding, want het gebruik om zwarte rouwkleding te dragen ontstond in Nederland en in andere landen pas in de laatste helft van de 19e eeuw onder invloed van het Engelse hof van koningin Victoria."
'Waterland in Beeld 2013' is te Het boek is te koop in elke erkende boekwinkel. ISBN/EAN: 978-90-79110-06-3. Verkrijgbaar bij Nimoboek en 't Wolwinkeltje in Monnickendam, Anne & Co in Ilpendam, de Spar en Wals in Broek in Waterland, Plantage Boekhandel van der Plas in Amsterdam-Noord, Andre Peereboom, Buurterstraat 11 op Marken, Zuiderzeemuseum Enkhuizen, Smit Computer Services, Wagengouw 120 in Broek in Waterland of via Ria Houweling zelf, 0299-654289 en riahouwelingbouwman@gmail.com.