Inloopspreekuur wijkagenten Monster/Ter Heijde: ‘Een kletspraatje is ook goed’

112-nieuws
Wijkagenten Stephanie Verhaar (40) en Co Stolk (59) houden om de week een inloopspreekuur in de Havenstraat.
Wijkagenten Stephanie Verhaar (40) en Co Stolk (59) houden om de week een inloopspreekuur in de Havenstraat. (Foto: Debbie van Eijk)

Wijkagenten in het Westland zijn bereikbaarder dan veel mensen denken. Dat geldt helemaal voor Stephanie Verhaar (40) en Co Stolk (59), sinds april 2023 de nieuwe wijkagenten voor Monster en Ter Heijde. Zij houden om de week een inloopspreekuur in de Havenstraat bij het Buurt Informatie Punt van Vitis Welzijn. Hier kunnen inwoners met al hun vragen en zorgen terecht.

Door Debbie van Eijk

Na bijna een jaar samenwerken vormen Stephanie en Co al een hecht duo. Gevraagd naar wat ze waarderen aan elkaar als collega, zegt Stephanie zonder aarzelen: “Het mooie aan Co: jij hebt echt hart voor de zaak. Zo onwijs veel kennis, maar je bent ook altijd bereikbaar.” Ze vervolgt: “Zelfs op vakantie, achter zijn lekkere biertje stuurt hij nog een berichtje met de vraag of ik ergens heen kan gaan. Dan zeg ik: ‘Co, leg die telefoon weg, neem dat biertje.’ Hij is zo betrokken, heeft zoveel gevoel.”

Co: “Stephanie is sociaal heel sterk. Die kan zich in bepaalde problematiek op het sociale vlak heel erg verdiepen en vastbijten. Ze weet er ook een hoop van. Wat er in mensen omgaat, de diepere oorzaak van bepaald gedrag.”

Ja, da’s heel anders dan Monster

Voor Stephanie is de functie van wijkagent sinds april 2023 nieuw; Co is een ‘oude rot’ in het vak. Eerder werkte Stephanie op de 112-meldkamer, daarvóór was ze surveillant. Allebei hebben ze gesurveilleerd in Den Haag. Co was daar ruim twaalf jaar wijkagent in de Schilderswijk/Transvaal. “Ja, da’s heel anders dan Monster”, aldus Co. Na de afronding van een belangrijk project mocht hij kiezen waar hij heen wilde. De Hoekenees koos voor het Westland: “Ik wilde een beetje dichter bij huis werken en in een meer dorpse omgeving.”

De dorpsheid van het Westland vindt Stephanie, een Schipluidense, ook mooi: “Je kan hier gewoon nog normaal een praatje met de bewoners aangaan. Dat kan helaas niet meer in elk gebied.”

Inloopspreekuur

Dichtbij de burger staan vinden de wijkagenten belangrijk. Co: “Als wijkagent ben je een beetje de ogen en oren van de politie. Je probeert problemen die eventueel ergens

ontstaan in de kiem te smoren.” Stephanie vult aan: “Het is heel belangrijk om op de hoogte te zijn van wat er speelt in de wijk. Als je op de hoogte bent, kun je vaak antwoord geven op vragen en bepaalde zorgen wegnemen.”

Met het inloopspreekuur willen Stephanie en Co dat laatste ook. “We willen laagdrempelig zijn. Mensen moeten ons makkelijk kunnen vinden.”

Op woensdagmiddag tussen 14.00 en 15.00 uur in de oneven weken - 28 februari, 13 maart, 27 maart enzovoorts - zitten de wijkagenten van Monster en Ter Heijde daarom klaar aan de Havenstraat 16, bij het Buurt Informatiepunt van Vitis Welzijn.

‘Mensen moeten ons makkelijk kunnen vinden’

Met wat voor vragen kunnen inwoners er terecht? Stephanie: “Bewoners kunnen met allerhanden problemen bij ons terecht. Of dat nu gaat om problemen in hun woonomgeving of in hun persoonlijk leven. In dat laatste geval is het goed mogelijk dat wij ze als politie niet veel verder kunnen helpen. In dat geval zetten we ze op het spoor van de juiste hulpverleningsinstantie, zodat ze niet vast lopen en aan de slag kunnen met hun problemen.” Co: “Als je denkt: ‘Ik heb een probleem of een vraag die met de politie te maken heeft.’”

Soorten vragen

Zo was er laatst een mevrouw met een probleem dat thuishoorde bij woningcorporatie Arcade. De wijkagenten verwezen haar door. Ze hebben korte lijntjes met organisaties in het maatschappelijk veld: naast woningcorporaties ook met bijvoorbeeld het Sociaal Kernteam, Vitis Welzijn en jongerenwerk.

Nog wat voorbeelden van problemen waarmee je tijdens het spreekuur kunt aankloppen: een buurman die zijn huis nooit uitkomt. Of overlast, verdachte situaties of huiselijk geweld. Zorgen om kinderen, bijvoorbeeld op het gebied van cyberpesten.

Co: “Mensen mogen ook langskomen om even te ‘ouwehoeren’”. Op het bureau staan koekjes klaar.

Ook los van het spreekuur zijn wijkagenten bereikbaarder dan veel mensen denken, merken Stephanie en Co: “Er is niet meer in elke dorpskern een politiebureau, zoals vroeger (het politiebureau is gevestigd in Naaldwijk, red.). Maar als mensen 0900-8844 bellen en naar de wijkagent vragen, krijgen ze ons - als we dienst hebben - aan de lijn.”

Typisch Westlands

Wat voor problemen spelen er veel in het Westland? Jeugdproblematiek en fietsendiefstal, vooral ‘s zomers bij het strand, vertelt Co. En: “Op dit moment hebben we veel last van babbeltrucs. Hierbij worden oudere mensen door ‘de bank’ gebeld. Oplichters willen dan hun bankpas”, vult hij aan.

Stephanie: “Vorige week hadden we hier in Monster een aanhouding naar aanleiding van zo’n babbeltruc en het viel mij op hoe behulpzaam de burger is. We zaten in een achtervolging te voet en meerdere mensen kwamen ons helpen door de boel af te zetten en te zoeken naar de verdachte. Dat vind ik kenmerkend.”

Co: “Wat mij opvalt hierzo in tegenstelling tot wat ik in Den Haag gewend was, is hoe snel er hier burgers ter plaatse zijn om hulp te verlenen.”

Stephanie: “Laatst werd er iemand onwel en stonden er letterlijk twaalf andere burgers omheen. De een had alvast een emmertje met water, de volgende had al een stoel gepakt. Dat vind ik het mooie van hier. Iedereen is zo bereid om te helpen.”