Food Boost Challenge vraagt studenten om gezonde ideeën

Algemeen
Afbeelding
(Foto: PR)

Food Boost Challenge vraagt studenten om gezonde ideeën

Een challenge die studenten uitdaagt om groenten en fruit (producten) populairder te maken onder jongeren is maandag 10 december geopend. Op initiatief van Medical Delta Living Lab VIT for Life, HortiHeroes en Foodvalley NL, en met De Haagse Hogeschool als onderzoekspartner, staat de Food Boost Challenge in het teken van de zoektocht naar baanbrekende ideeën. Er ligt een prijs van € 5000 klaar voor hét idee dat afrekent met het probleem dat jongeren structureel te weinig groenten en fruit eten. Tot 19 februari kunnen deelnemers plannen indienen.

Van idee naar prototype

De Food Boost Challenge gaat op zoek naar een innovatief idee dat de markt op z’n kop zet. De challenge is verdeeld in vier fases: Van onderzoek tot ideevorming en van conceptontwikkeling tot prototype. Op die manier kunnen studenten daadwerkelijk invloed uitoefenen op het eetpatroon van zichzelf en volgende generaties. De ideeën kunnen uiteenlopen van een volledig nieuw product dat de consumptie van groenten en fruit (producten) leuker maakt, tot een geniaal concept voor een game of event over groenten en fruit. Maar ook een technologie die gezonde voeding stimuleert, of een vers concept dat jongeren als een magneet naar groenten en fruit trekt in schoolkantines of supermarkten, behoort tot de mogelijkheden.

Strijd tegen overgewicht

Aanleiding van de challenge is het groeiende percentage mensen met overgewicht. Het eten van voldoende groenten en fruit is belangrijk voor een gezond voedingspatroon. Daarnaast vermindert het eten van voldoende groenten en fruit het risico op overgewicht en obesitas. Volgens het CBS kampte in 2020 17% van de jongeren (12-20 jaar) en zelfs 50% van de volwassenen met gewichtsproblemen. Jongeren tussen de 12 en 20 jaar eten echter een stuk minder groenten en fruit dan de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid. Dat is met name het geval bij kinderen van ouders uit de lage en midden sociaal economische positie (SEP).

Onlangs is door meer dan 200 studenten onderzoek gedaan naar wat jongeren verleidt tot het eten van meer groente- en fruit(producten). De resultaten van het onderzoek zijn te volgen via de Food Boost Challenge kanalen en website. Deze uitkomsten zijn een inspiratiebron voor de deelnemers. De Food Boost Challenge wil de creativiteit van jongeren benutten in dit vraagstuk.