ISW Hoogeland ontwikkelt zelfsturende Westlander

Algemeen
Het kleine prototype van de zelfsturende Westlander.
Het kleine prototype van de zelfsturende Westlander. (Foto: Thierry Schut)

Komt de veilingschuit weer terug? Als het aan de Technasiumleerlingen van ISW Hoogeland ligt wel. Zij reageerden op een oproep op sociale media van BoereGoed en Advier om de uitdaging op te pakken om een prototype van een schuit te ontwikkelen waarmee één schipper meerdere schuiten vanuit het Westland naar Delft kan varen.

Nu de wegen steeds voller raken en steeds meer klanten uit de regio van het Westland graag lokaal geproduceerd voedsel willen kopen lijkt het bijna logisch het ‘Westlandse water’ weer in gebruik te nemen als infrastructuur voor het vervoer van groente.

Tientallen jaren geleden vervoerden Westlandse telers hun producten met trekboten naar de veilingen. Daar vandaan vertrok het naar steden in binnen- en buitenland. In een brainstorm van BoereGoed en Advier ontstond het idee om zelfsturende elektrische boten met Buurtboxen van BoereGoed ‘s nachts vanuit Westland en Midden-Delfland te laten varen naar Delft, vanwaar ze dan met fietsen verder vervoerd worden. Spannend, maar helemaal niet onrealistisch! Zeker niet als het uitgangspunt is dat één schipper vanaf de wal vanuit een vaste locatie meerdere schuiten bestuurt. Deze schuiten moeten dan echter wel grotendeels zelfstandig kunnen varen.

Een groep slimme scholieren van ISW Hoogeland reageerde op de oproep en voert dit project uit als eindexamenwerk voor het Technasium: “Het is echt een hele uitdaging waar van alles bij komt kijken en dat maakt het project zo leuk. Zo moeten we de boot vaarklaar maken, sensoren uitzoeken, het stuursysteem ontwerpen en alles programmeren. Daarnaast hebben we ook zelf een begroting gemaakt en sponsoren gezocht”, aldus team Navis, bestaande uit Lars, Niek, Jasper, Remon en Finn. 

Met behulp van Priva, stichting 3SO, Comfective BV en de begeleiding van diverse experts werken zij aan een prototype op schaal waarmee ze de uitdaging aangaan een 4-tal buurtboxen over een vast traject te verplaatsen zonder dat er een schipper aan boord is. Begin februari wil het team voor het eerst te water te gaan om de boot uitvoerig te testen. Op 10 maart presenteren ze hun eindexamenwerk op school. ISW Hoogeland roept overigens ondernemers op om vooral contact op te nemen als er uitdagingen bestaan.