Westlandse stemmen over: Verkeer

Algemeen
De nieuwe superrotonde bij de Zwartendijk is voor auto's een zegen, maar voor fietsers lastig, aldus bewoners.
De nieuwe superrotonde bij de Zwartendijk is voor auto's een zegen, maar voor fietsers lastig, aldus bewoners. (Foto: Jan de Vetten (Archief)

Met de gemeenteraadsverkiezingen in aantocht maakt Westland zich op voor de gang naar de stembus op 16 maart. Het Hele Westland peilt in telkens een andere kern de stemming over een onderwerp. Deze week luidt de vraag: Waar moet het volgende college beslist aandacht voor hebben als het gaat om verkeer in Westland?

Gemeenteraadsverkiezingen 2022

door Evelyne Lammerding

Westlandse wegen zijn belangrijk voor de economie, en niet alleen de Westlandse. De transportsector vervoert veel al dan niet tuinbouw-gerelateerde handel naar binnen- en buitenland. Westlandse wegen zijn natuurlijk het belangrijkst voor de inwoners zelf. In het dagelijkse weggebruik gaat het dan niet alleen om automobilisten, maar om alle verkeersdeelnemers: Snel en langzaam verkeer en openbaar vervoer.

Waar zou de volgende verkeerswethouder beslist op moeten letten als het gaat om het verkeer en verkeersveiligheid? Het Hele Westland vroeg het deze keer in Monster.

Barrie Hollaar (74): “De nieuwe rotonde op de Zwartendijk is ideaal voor auto’s. Het verkeer rijdt veel beter door dan toen er een kruispunt met stoplichten lag. Maar voor fietsers en voetgangers is het moeilijker oversteken. Ook vanuit de Burgemeester Kampschoërstraat is het door de rotonde moeilijker geworden de Emmastraat over te steken. Daar moet de volgende verkeerswethouder een oplossing voor bedenken. Verder is een echte oplossing voor de busroute nodig. De bus rijdt nu om het dorp heen. Voor ouderen die aan de andere kant van het dorp ver van een halte af wonen, is dat niet te doen. Misschien moet de bus in een lagere frequentie door het dorp rijden. Dan hebben bewoners er minder last van en hebben ook ouderen een oplossing. Wie zegt dat ze met een buurtbus naar de halte moeten, neemt zelf nooit het ov, dat is een oplossing bedacht door automobilisten. Ik heb zelf geen auto en gebruik de bus. Maar heb ik het geluk in de buurt van een halte te wonen.’’

Geert Lelieveld (63): “De stoplichten bij het vernieuwde kruispunt bij de molen staan heel vervelend afgesteld. Als je vanaf het strand komt, wacht je veel langer dan voorheen. Ik vermijd dat kruispunt en kies andere routes. Voor een betere doorstroming bij de molen en om drukte in andere straten te voorkomen, moet iets aan de afstelling van de verkeerslichten gebeuren. Daarnaast vind ik dat het stoeponderhoud sneller moet worden gedaan. Boomwortels drukken tegels omhoog, maar het duurt heel lang voordat de stoep wordt bijgewerkt. Dat levert onveilige situaties op.’’

Aad Bronswijk (60): “Er moet op worden gelet dat het verkeer niet overal te langzaam gaat rijden, 30 kilometer vind ik te langzaam. Ze moeten de verkeerssnelheid niet te gek afbouwen. Westland is niet een grote woonwijk. Je moet niet vergeten dat Westland een glastuinbouwgemeente is. Op het moment is het logistiek goed geregeld, dat schept werkgelegenheid. Daardoor hebben wij het goed, dat wordt wel eens vergeten. Maar vanzelfsprekend is dat niet.’’

Marijke Bentvelzen (64): “Als je Westland uit wilt, heb je een tijdje nodig. Bij de Veilingroute-Wippolderlaan staat het altijd vast. Hetzelfde bij de Wateringseweg en de Noordweg. En Westerlee is altijd druk. Dus moet er aandacht zijn voor de verkeersdoorstroming. Ook moet op de toegankelijkheid van nieuwbouwwijken worden gelet. In de nieuwbouwwijk Duingeest in Monster bijvoorbeeld, is dat niet het geval. Behalve voor de bewoners is dat ook voor de hulpdiensten een probleem. En er moet aandacht zijn voor het parkeren in woonwijken. In nieuwe wijken is weinig parkeerplaats. In oudere wijken staat het ook vol; doordat kinderen langer thuiswonen, telt een huishouden soms drie of vier auto’s. En mensen parkeren werkbussen in woonwijken. Hier staan werkbussen van mensen die hier niet eens wonen.’’

Wendy van Veen (43): “Het kruispunt bij de Bruna in Monster is een drama. Dat komt doordat er drie zebrapaden vlak bij elkaar liggen. Dat maakt de situatie onoverzichtelijk; het verkeer komt van alle kanten en je moet voorrang verlenen op drie punten. Haal een paar zebrapaden weg of verplaats ze, want ze houden het verkeer op. En in Poeldijk moet de Jan Barendselaan veiliger worden gemaakt. Leg er fietspaden aan of iets dergelijks. Nu is het doodeng met alle doorgaande verkeer en fietsers naast elkaar.’’

Norbert van Leeuwen (49): “Er zijn veel nieuwe woonwijken bijgekomen en er volgen nog meer. Het is nu al altijd druk op de weg. Er moet dus flink aandacht zijn voor de verkeersdoorstroming. Niet alleen rond, maar ook in de dorpen. In Monster is de Burgemeester Kampschoërstraat bijvoorbeeld te smal voor alle verkeer. Daar is een oplossing voor nodig. Ook het wegenonderhoud moet worden verbeterd. De Madeweg bijvoorbeeld is heel slecht. Reden voor mij die te vermijden. En ze willen fietsen stimuleren. Let dan ook op de fietsveiligheid. Op verschillende plekken is de fietsoversteek heel slecht, zoals bij de Snelbinder bij Westerlee. Dat soort plekken moeten worden verbeterd.’’