Op de pijp met... Brenda van Vliet-Zwinkels

Algemeen
Afbeelding

Even pauze. Even op de pijp. Bakkie doen, praatje maken. Met en over bijzondere Westlanders. Westlanders met een verhaal. Over Westlandse waarden, en over heden, verleden en toekomst. Deze keer praten we met: Brenda van Vliet-Zwinkels.

Tekst: Esdor van Elten / Foto: Ton van Zeijl

Kan ik bij jou een caravannetje kwijt? Er is flink gebrek aan stallingsruimte, maar kamperen met caravan of camper blijft onverminderd populair, weet Brenda van Vliet-Zwinkels (46). “Hier komen allemaal verschillende mensen; van een minister tot bewoners van de schilderswijk.” Brenda is getrouwd met Paul en woont in Wateringen. Samen hebben ze 2 kinderen.

Van wie ben jij er één? 

Ik ben een Van Vliet van de Noordweg in Wateringen, waar mijn vader een tuinbouwbedrijf had. Ik groeide daar op samen met mijn broer Tom. In juni 1980, een periode dat het niet zo goed ging in de tuinbouw, gooide mijn vader het roer om. Er kwam iemand langs die graag zijn caravan in de winter in onze kas wilde stallen. Daar zag mijn vader wel brood in. Hij heeft toen alle tomatenplanten er in een half jaar uitgetrokken en de kas stond in mum van tijd vol.

Mocht dat zomaar? 

Nee, eigenlijk niet. Maar mijn vader dacht daar, als echte Westlander, niet zo over na. Hij deed het gewoon. Het heeft een tijd geduurd voordat er een reactie kwam. Als eerste reageerde de bank: die had gezien dat er ineens hele andere bedragen binnenkwamen dan voorheen. Vervolgens kwam de gemeente. In die tijd was overigens de regelgeving ook niet zo strikt, of liever gezegd: onduidelijk. We werden gedoogd, maar het heeft vijf jaar geduurd voordat er duidelijkheid kwam. Uiteindelijk kregen we via de Raad van State een vergunning. Meteen heeft mijn vader toen een volgende vergunning aangevraagd, want we wilden er ook een werkplaats bij.

‘We’, zeg je. Zat jij toen ook al in de zaak? 

Nee. Mijn broer wel. Hij was erg handig en vond zijn draai helemaal in de werkplaats. Ik heb eerst andere dingen gedaan. Na de Mariaschool in Wateringen en de Thomas More havo deed ik een mbo-opleiding en daarna een verkorte hbo marketing en communicatie. Vervolgens ben ik een beetje van baan naar baan gehopt. Zo rond 2000 moesten mijn vader en broer van de Noordweg weg, vanwege de annexatie van Den Haag. De verhuizing naar onze huidige locatie, de Middenweg, had nogal wat voeten in de aarde, daarom kwam ik ‘een jaartje’ meehelpen om alles te organiseren en plannen.

Wat moest er allemaal geregeld worden dan? 

Ook onze nieuwe locatie was in eerste instantie bestemd als tuinbouwgrond. En het was regeltechnisch gezien nog steeds onduidelijk waar wij nou precies onder vielen. We waren geen handel, geen industrie... Omdat we tegen een industrieterrein aan zitten kregen we uiteindelijk toestemming. We waren wel verplicht een bedrijfshal neer te zetten. Dat hebben we ook gedaan, maar we kozen wel voor een kasconstructie. Dat kun je nog zien op onze bovenverdieping.

En daarna ben je blijven hangen? 

Ik heb het nog wel geprobeerd te combineren met een andere baan, maar dat bleek niet te doen. In 2006 wilde mijn broer het bedrijf van mijn vader overnemen, maar hij wilde dat niet alleen doen. Toen ben ik dus mede-eigenaar geworden.

Zo’n stalling, is dat nou makkelijk geld verdienen?

Het is nou niet echt makkelijk geld. . We hebben indertijd echt bij de bank veel moeite moeten doen om de financiering rond te krijgen, want de opbrengst per vierkante meter grond is laag. En verder is het gewoon hard werken. Zeker nu. De tijd dat het in de winter stil was is echt voorbij. Dat was indertijd één van de redenen dat we er onderhoud bij gingen doen.

Zoveel onderhoud heeft een caravan toch niet nodig? 

Dat denk jij. Maar je hoort ieder jaar weer van ongelukken door slecht onderhoud. Denk aan gasleidingen, banden, elektriciteit... Een caravan heeft veel aan boord. En dat is in de loop der jaren alleen maar meer geworden. Caravans zijn tegenwoordig veel luxer dan vroeger. Je hebt nu zoveel meer aan boord: satellietontvangst, airconditioning, of een E&P systeem...

Wat is dat? 

Een hydraulisch systeem dat automatisch je caravan of camper waterpas zet. Denk verder aan allerlei andere moderne snufjes: luifels, wifi, noem maar op.

Hoe zit dat met campers? 

Die zijn zeker de laatste jaren veel populairder geworden. En zo mogelijk nog luxer dan caravans. Ook de klant verandert daardoor. Mensen zijn luxe gewend en willen dat ook op vakantie. En daar zijn ze bereid voor te betalen. Een van de dingen die je met een camper hebt is het gevoel van vrijheid. Sinds vorig jaar hebben we speciale ‘luxe stalling’ voor campers. Mensen kunnen er op ieder moment bij en kunnen zelf in en uit. Het bleek echt een gouden vondst. Het sluit aan op dat vrijheidsgevoel.

Zijn mensen met campers andere mensen dan die met caravans? 

(Aarzelt) Misschien dat mensen met een camper iets avontuurlijker zijn. Campers zijn natuurlijk bij uitstek om rond te trekken. Maar aan de andere kant; dat doen mensen met caravans ook. Het is heel lastig om één profiel op een bepaalde groep te plakken. Een van de leuke kanten van dit werk is ook juist dat je met heel veel verschillende mensen in aanraking komt. We hebben hier van alles: van een minister tot mensen uit de Schilderswijk. En voor hen allemaal geldt dat ze gehecht zijn aan hun caravan of camper. Het is echt onderdeel van hun levensstijl.

Campers zijn wel hele andere techniek, denk ik... 

Ja. Onder andere voor de campers hebben we er ook autotechniek bij gekregen. Het onderhoud laten we door een (inpandig) ander bedrijf doen, maar we hebben natuurlijk zelf ook wel wat verstand van de materie. Bovendien is het begrip camper ruim. We verbouwen bijvoorbeeld ook busjes en zelfs oude ambulances tot camper. Daar is veel vraag naar. Vooral jongeren gaan met dat soort busjes op stap. Ouderen gaan vaak meer voor de klassieke camper. Maar ook daar hebben we geregeld werk aan. Dan willen mensen er bijvoorbeeld een buitendouche in hebben,

Dat lijkt me lekker creatief werk... 

Dat is het ook. Mijn broer Tom is daar goed in. Hij heeft een creatief oog.

Tom: Je zou kunnen zeggen dat ik van mijn hobby mijn werk heb gemaakt. Ik heb het altijd al leuk gevonden om ‘van niets iets te maken’. Mijn eigen camper, waarmee ik nog steeds geregeld op vakantie ga, heb ik zelf gebouwd. Ik heb van drie oude campers één nieuwe gemaakt. Daar is het eigenlijk allemaal mee begonnen.

Jullie hebben ook een mancave caravan gebouwd, hoorde ik... 

In 2020 stelde de ANWB een ‘kluscaravan’ ter beschikking aan wie het beste idee had om er iets leuks mee te doen. Wij kwamen met het plan om er een ‘mancave’ van te maken. We benaderden onze leveranciers voor de nieuwste apparatuur en de respons was zo groot, dat we toen echt dachten: ‘nu moeten we er ook echt iets mee’.

Wat moet ik me erbij voorstellen? 

Nou ja, wat mensen verstaan onder een ‘mancave’. We hebben de hele caravan gestript en daarna voorzien van stripfiguren op de wanden. Vervolgens hebben we ‘m volgestopt met alles wat een mancave moet hebben: een koelbox met op afstand bediende mover, een enorme stereo-installatie, een grote tv die achter de bank weg kan schuiven, een beamerscherm aan de luifel. Een barbecue op de dissel, zonnepanelen, satellietschotel.. Zelfs dingen die eigenlijk niet kunnen, zoals een dakterras. We zijn echt helemaal los gegaan.

Maar wat moet je met zo’n ding? 

Het ging vooral om de uitdaging van het ontwerpen en bouwen. Kijken wat kan. Toen ie klaar was zijn we ermee langs evenementen en beurzen getrokken om onze leveranciers en de ANWB te promoten. Uiteindelijk hebben we ‘m verkocht.

Mag dat allemaal zo maar? Je moet met dat soort dingen toch ook het verkeer in kunnen...

Verrassend genoeg zijn er niet zo heel veel richtlijnen, Je hebt te maken met wetten over maatvoering op de openbare weg, want de camper of caravan moet wel RDW gekeurd worden. Verder moet je aan regels voldoen als het gaat om gas en elektriciteit, want dat is niet ongevaarlijk. Maar verder heb je een behoorlijke mate van vrijheid. Vrijheid, dat is wel een kernwoord in onze branche, hè?

Op de pijp met is naar een idee van Peter en Ton van Zeijl.

Afbeelding
Afbeelding