Stijging aantal schuldhulptrajecten verwacht

Algemeen
Afbeelding
(Foto: Pexels)

In Westland lopen op het moment 284 actieve schuldhulptrajecten. Door het stopzetten van de coronasteunmaatregelen op 1 april, voorziet het team Schuldhulpverlening (SHV) van de gemeente in de loop van het jaar een stijging in de financiële hulpverlening. Een die sterker is dan de stijging die zich nu aftekent ten opzichte van de pré-coronatijd. Niet alleen particulieren, maar ook ondernemers zullen meer instromen, is de verwachting.

door Evelyne Lammerding

De coronasteunmaatregelen voor ondernemers zijn deze maand definitief stopgezet. “We weten dat veel ondernemingen dankzij de financiële coronasteun in leven zijn gebleven. Landelijk heeft dit impact op ondernemers, dus lokaal is dat ook zo. Alleen worden de gevolgen lokaal niet zo aan de grote klok gehangen,’’ zegt Marjan Naaktgeboren van MKB Westland.

Belangrijke regelingen waren de TVL waarmee de overheid ondernemers tegemoet kwam in hun vaste lasten. Ook de NOW-regelingen voor personeelsbehoud waren belangrijke steunmaatregelen. Deze steun werd niet door de gemeente, maar door het Rijk verstrekt.

Bij de gemeente is bekend dat voor de TVL-regeling 2136 aanvragen gedaan. De TVL was de regeling waarmee de overheid ondernemers tegemoet kwam in hun vaste lasten. Van die 2136 zijn 1924 gehonoreerd. Hoeveel Westlandse ondernemers NOW hebben ontvangen, is niet bekend.

“Veel ondernemers hadden net onvoldoende inkomstenverlies om voor steun in aanmerking te komen. Ze hadden net voldoende om de gaten te dichten. Met als gevolg dat ze niets konden doen aan reserve-opbouw. Pensioenpotjes en studiepotjes voor de kinderen bijvoorbeeld, zijn bij veel ondernemers nog steeds weg. Ook geld om te investeren is er nu vaak niet meer.’’

MKB Westland-voorzitter Shirley Schelkers zegt dat Westlandse ondernemers er alles aan hebben gedaan om hun zaak de afgelopen twee jaar draaiende te houden. “Maar, behalve dat de steun is stopgezet, moeten alle uitgestelde belastingen vanaf oktober worden terugbetaald.’’

MKB Westland roept Westlanders op niet te vergeten vooral lokaal te blijven kopen.

Vroegsignalering

De gemeente Westland is vorig jaar begonnen met zogenaamde vroegsignalering van mensen met problematische schulden. Daarvoor werkt zij samen met ruim vijftig instanties zoals nutsbedrijven, zorgbedrijven, woningcorporaties voor informatiedeling. Die melden betalingsachterstanden bij de SHV. Die wordt gevormd door een twaalfkoppig team: vijf schuldhulpverleners, vier budgetbeheerders en drie zogenaamde ‘Eropaf’-teammedewerkers.

De SHV krijgt maandelijks meldingen van de samenwerkende instanties. Het ‘Eropaf’-team weegt dan af hoe de betreffende inwoner het beste kan worden benaderd. Is iemand al eerder met een betalingsachterstand gemeld, dan benadert het team deze persoon in elk geval persoonlijk. Hetzelfde gebeurt als er huur- of zorgbetalingsachterstanden zijn. In andere gevallen kunnen mensen ook schriftelijk, per mail of telefonisch worden benaderd. De gemeente benadert jongeren met de app.

Nieuwe groep

De gemeente constateerde begin dit jaar dat de groep met weinig geld voor 2021 ‘bijna uitsluitend’ bestond uit mensen met lage inkomens of een uitkering. Maar sinds vorig jaar melden ook huizenbezitters, mensen met hogere inkomens, zzp’ers en jongeren zich steeds vaker. Soms wordt iemand doorverwezen naar Schuldhulpmaatje om het probleem op te lossen, soms kan direct worden betaald.

Volgens een gemeentewoordvoerder zegt een groot deel van de Westlanders dat wordt benaderd niet direct hulp nodig te hebben. Maar: “We zien steeds vaker dat deze mensen na een aantal maanden alsnog contact met SVH opnemen om nog eens door te praten over hun financiën.’’

Stijging

Bij de gemeente is een stijging van het aantal schuldhulptrajecten al merkbaar. In 2021 liepen er maandelijks gemiddeld 251 schuldhulptrajecten. Momenteel gaat het om 284, een verdere stijging wordt voorzien.

Tot nog toe is dat geen reden geweest het Team SVH uit te breiden. Mocht de toestroom veel groter worden door de afbouw van de coronasteunmaatregelen, of als de SVH er extra taken bij krijgt door bijvoorbeeld energiearmoede, dan moeten meer SVH-medewerkers worden geworven, laat de gemeente weten. Hoeveel, is afhankelijk van de omstandigheden.

De gemeente merkte in januari op dat het belangrijk is dat Westlanders weten dat zij met geldvragen of –zorgen bij de gemeente terecht kunnen.