Studenten laten jongeren meer groente en fruit eten

Algemeen
De deelnemende studententeams.
De deelnemende studententeams. (Foto: Horti Heroes)

Op dinsdag 24 mei was de finale van de Food Boost Challenge. Op het podium in het World Horti Center pitchten 10 studententeams hun idee voor het verleiden van jongeren tot het eten van meer groente- en fruitproducten voor een volle zaal en vakjury. Team Veggie Smooth kwam als grote winnaar uit de bus en gaat met € 5.000 en twee vliegtickets naar de VS naar huis. Hiermee hopen zij hun concept van aantrekkelijke én gezonde smoothies met hierin ‘verstopt’ 60% groente en 40% fruit verder te kunnen ontwikkelen.

De jury was het unaniem eens over de winnaar: “Veggie Smooth sluit perfect aan bij de missie en de doelgroep (12-20 jaar) van de Food Boost Challenge. Er staat een duurzaam en aansprekend concept dat door de inzet van Yasmin en Alice in korte tijd zichtbare voortgang heeft gemaakt en op een vernieuwde wijze impact kan maken!” Naast Veggie Smooth ging PowerTower er met de publieksprijs vandoor, zij wisten ruim 400 van de 1500 uitgebrachte stemmen te bemachtigen.

Uit onderzoek blijkt dat 17% van de jongeren kampt met overgewicht. Deze leeftijdsgroep krijgt structureel te weinig groente- en fruit(producten) binnen, terwijl deze juist beschermen tegen ziektes. Samen met de initiatiefnemers Medical Delta Living Lab VIT for Life, HortiHeroes, Foodvalley NL en De Haagse Hogeschool als kennis- en onderzoekspartner en de 34 betrokken partners werkten de 10 finalistenteams de afgelopen maanden aan hun concept. De teams konden ideeën inzenden in diverse categorieën: producten, hotspots, technologie en ‘routes to market’. Tijdens de voorronde van de challenge dienden 25 teams hun idee in om jongeren meer groenten en fruit te laten eten.