Fietsersbond Westland in conclaaf over fietsveiligheid

Algemeen
De val van voormalig minister Sander Dekker wakkerde de discussie rond de veiligheid op fietspaden weer aan.
De val van voormalig minister Sander Dekker wakkerde de discussie rond de veiligheid op fietspaden weer aan. (Foto: Ende Media)

Fietsveiligheid is het onderwerp dat 27 juni centraal staat op de eerste algemene ledenvergadering van de Westlandse Fietsersbond. Het onderwerp was al gepland voor de vreselijk val van voormalig minister Sander Dekker in de duinen bij Monster die Nederland deed opschudden. Met de zomer vlak voor de deur, wordt het alleen maar drukker op de fietspaden.

Door Evelyne Lammerding

De fietsburgemeester van Westland, Karin Zwinkels, schreef vlak voor het ongeluk in haar column in deze krant al over verbetering van de fietsveiligheid in Westland. Betere bebording en scheiding van groepen die gebruikmaken van het fietspad zijn een paar voorbeelden van vooruitgang waarvoor zij pleit.

“Ik zit veel op de fiets en zie hoe druk het is geworden,’’ zegt zij. In coronatijd is ook Westland massaal aan de wandel gegaan en dat is een gewoonte geworden. Maar bij gebrek aan trottoirs maken wandelaars op veel plekken in Westland ook gebruik van het fietspad. Waar ook snelle e-bikes, skeelers, skaters en scootmobielen rijden. Ieder in zijn eigen tempo.

“Kortgeleden liep ik over het fietspad langs de Haagweg richting Plaats Langeveld. Riep een wielrenner naar mij: ‘U loopt op een fietspad.’ Ja, waar moet ik anders lopen?’’

Chalet

Langs de Haagweg in Monster is weliswaar een nieuw stuk wandelpad aangelegd. Vanaf de molen in Monster is het mogelijk door te lopen tot aan het scoutinggebouw. “Maar daar stopt het wandelpad ineens,’’ zegt Zwinkels, “terwijl daarachter nog het chalet ligt waar de Westlandse Zoom was gevestigd. In dat chalet worden straks Oekraïense vluchtelingen opgevangen. Het wordt daar een stuk drukker.’’

De kans op botsingen tussen voetgangers en fietsers neemt daarmee toe. Zwinkels ziet wel een kans dat te voorkomen: “Het is mogelijk het wandelpad tot de Oorberlaan door te trekken. Vanaf dat punt ligt er een ander voetgangerspad.’’

Niet op alle plekken in Westland is het mogelijk gescheiden paden voor verschillende gebruikers aan te leggen. “Je kunt ook stroken op het wegdek markeren, of een andere kleur geven. Plaats borden waarop staat dat er wordt gefietst en gewandeld. En voor de veiligheid is het belangrijk de begroeiing langs de fietspaden kort te houden.’’

Knelpunten en oplossingen

Frans Vizée is de voorzitter van de Fietsersbond Westland die drie jaar bestaat. Hij vindt dat Westland een goed fietspadennetwerk heeft, maar weet ook dat er nog voldoende knelpunten zijn.

Probleem ziet de fietsersbond in de snelheid van automobilisten in de dorpskernen. Ook op rotondes ziet Vizée veel bijna-ongelukken. “Die ontstaan vaak als een fietsers twijfelt over de voorrang. Dan denk ik: geef die fietser voorrang als je ziet dat die twijfelt.’’

Hij is blij dat in het coalitieakkoord staat dat de maximumsnelheid binnen de dorpen ‘zoveel mogelijk’ wordt teruggebracht naar 30 kilometer per uur.

Dat werpt de vraag op hoe dat uitpakt voor elektrische fietsen.“Ja, speed pedelacs bijvoorbeeld gaan afschrikwekkend snel. Die kunnen 45 kilometer per uur,’’ reageert Vizée. “Daar moet goed over worden nagedacht. Misschien kunnen die beter over de wegen rijden.’’

Oplossingen

Vizée wijst ook oplossingen waaraan momenteel wordt gewerkt. Zo wordt de infrastructuur rond Poeldijk aangepast om fietsers weer veilig over de Jan Barendselaan te kunnen laten fietsen. Daarvoor heeft de Fietsersbond samen met bewoners verkeerswethouder Pieter Varekamp uitgenodigd eens een kijkje te komen nemen. Nu wordt er aan verbetering gewerkt.

Ook bij de Plas van Alle Winden hebben bewoners en de Fietsersbond samengewerkt. “Er bleek een studie met kant en klare oplossingen van drie jaar geleden te zijn. Een bewoner had die bewaard. Het nieuwe college kon er zo mee aan de slag en doet dat ook, staat in het coalitieakkoord. Het biedt oplossingen voor fietsers, wandelaars en hondenuitlaters die het pad delen. En het fietspad wordt doorgetrokken naar de kust. Dat verlicht de druk op andere fietspaden,’’ aldus Vizée.

Vizée hoopt ook op tolerantie onder alle weggebruikers. “We moeten nu eenmaal delen. Als iedereen denkt: ‘dit is mijn ruimte’ en zich ergert aan mede-weggebruikers, dan verbetert dat de fietsveiligheid niet.’’