‘Het geheim van onze Foodmarkt? Vers, vers, vers!’

Algemeen
Edward Koornneef leeft als een topsporter, want: “Een supermarkt runnen ís ook topsport!”
Edward Koornneef leeft als een topsporter, want: “Een supermarkt runnen ís ook topsport!” (Foto: Mabel Böhms Media)

Op dinsdag 4 oktober maakt de Naaldwijkse Jumbo aan de Emmastraat plaats voor een locatie aan de Patijnenburg. Deze nieuwe winkel wordt een Jumbo Foodmarkt, waarvan er inmiddels al negen in Nederland zijn.

door Bianca Mokkenstorm

Naast de reguliere boodschappen, kan men straks ook terecht voor maaltijden die vanuit de verschillende wereldkeukens vers worden bereid. Deze maaltijden kunnen worden genuttigd in het bijbehorende Foodcafé waar plaats is voor 120 personen. “Dit wordt niet zomaar een Jumbo,” belooft supermarktondernemer Edward Koornneef, “Je kunt rekenen op echte Champions League-kwaliteit. Ons toverwoord is vers, vers, vers!” 

Jumbo 2.0

De naam Edward Koornneef doet bij vrijwel iedere Westlander bellen rinkelen. Was hij vroeger de drijvende kracht achter verschillende Westlandse filialen van Albert Heijn, inmiddels heeft de supervisionair diverse Jumbo-vestigingen geopend. Niet alleen in Westland, maar ook in Oud-Beijerland, Leidschendam en Scheveningen. De indeling van de nieuwe Naaldwijkse locatie heeft Edward zelf gemaakt. Daarbij heeft hij zijn ervaringen van deze vestigingen gretig gebruikt. “Het wordt dus echt een Jumbo 2.0, waarin alles nóg beter is dan in de andere winkels.”

Hij kreeg het grootgrutten met de paplepel ingegoten. Zijn ouders bestierden een supermarkt in Honselersdijk, waardoor de kleine Edward al op zijn tiende rondliep in de zaak. Je hoeft hem dus niets te vertellen over het runnen van een supermarkt. Toch bemoeit hij zich nadrukkelijk niet met de dagelijkse gang van zaken in de verschillende vestigingen. “Dat kunnen onze supermarktmanagers prima zelf,” vindt hij. “Mijn rol blijft grotendeels beperkt tot twee zaken: het uitzetten van de strategie en het bewaken van de klantbeleving. Dat doe ik heel eenvoudig: door met grote regelmaat alle winkels af te gaan om er boodschappen te doen. Dan kijk ik letterlijk door de ogen van de klant en haal ik de beste informatie op.”

Soepel proces

De bouw van de nieuwe Jumbo Foodmarkt heeft een lange aanloop gehad. Edward begon het aankoopproces in 2009, kreeg de koop in 2011 rond en kan straks, in oktober 2022 eindelijk de deuren openen. “Ja, er is veel gebeurd de afgelopen jaren, er waren bezwaren,” erkent hij. “Maar nadat ik van de Raad van State gelijk heb gekregen, ging alles in sneltreinvaart.”

Vanuit het tijdelijk onderkomen aan de Patijnenburg konden Edward en zijn team de bouw nauwlettend in de gaten houden. “We hoefden er gelukkig zelf niet al teveel aan te doen, de samenwerking met de aannemer was heel goed. Het gehele bouwproces verliep voortreffelijk en liep zelfs geen vertraging op door de pandemie of het conflict in Oekraïne. Alles is onder controle en verloopt volgens planning. Je spreekt dus echt met een zeer relaxed man.”

Groot én gezellig

De nieuwe Jumbo Foodmarkt wordt qua oppervlakte groot, maar door de gekozen indeling voelt dat niet zo. Door de aankleding straalt de winkel ook gezelligheid uit. “Van entree tot het restaurant-gedeelte, alles klopt. Onze klanten moeten zich echt welkom voelen om op hun gemak te winkelen, en het prettig vinden om bij ons te ontbijten of een kop koffie te drinken. Dat kan dan ook nog tegen zeer vriendelijke prijzen: € 3,50 voor een ontbijt. Dat is voor vrijwel iedereen haalbaar. En ondanks de lage prijs is de kwaliteit top, dat kan ik garanderen! Dat deze formule werkt heeft onze vestiging in Leidschendam wel bewezen. Het Foodcafé zit daar letterlijk de hele dag vol.”

Edward verwacht straks zo’n 30.000 transacties per week. De splinternieuwe supermarkt is zeker berekend op deze behoorlijke klandizie: er zijn 200 parkeerplaatsen, waar klanten de eerste twee uur gratis gebruik van kunnen maken. “In die tijd heb je je boodschappen doorgaans wel gedaan. Tenzij je natuurlijk te lang blijft hangen in ons gezellige restaurant, dat is natuurlijk niet ondenkbaar,” lacht Edward. “Kom je tijd tekort, dan kun je onze verse producten ook prima meenemen om thuis op te eten, of later zelf te bereiden.”

Topteam

De nogal spannende arbeidsmarkt houdt Edward niet in de greep, vertelt hij. “Onze personeelsbezetting is prima op orde. Dat komt door drie dingen. Ten eerste staat de winkel in het Westland, en dat is van oudsher een regio waar jongeren gewend zijn om de handen uit de mouwen te steken. Ten tweede is onze afdeling recruitment vooruitstrevend te werk gegaan. We hebben op tijd én op de juiste plaatsen laten weten dat wij nieuwe medewerkers zochten. En tot slot zijn wij ook een aantrekkelijke werkgever. We bieden goede arbeidsvoorwaarden, trainingen en doorgroeimogelijkheden én staan bekend dat wij leuke activiteiten voor onze medewerkers organiseren. Dat zie je terug in de werksfeer. Zo hebben we laatst een zeer geslaagde kick-off in De Naald gehouden voor al het personeel wat in de Foodmarkt gaat werken. Het enthousiasme spatte er vanaf!”’

Tot slot zijn we nog nieuwsgierig naar de ondernemer zelf. Hoe houdt hij dat vol, zoveel vestigingen succesvol runnen? “Ik leef gewoon als een topsporter. Vroeg naar bed, vroeg eruit en vijf keer in de week sporten. Vergis je niet, deze business ís ook topsport! Daarbij helpt het natuurlijk ook dat ik plezier heb in mijn werk. Als ik door de winkels loop en zie hoe alles draait, heb ik echt een goede werkdag. En doordat ik de juiste mensen op de juiste plaatsen heb zitten, lukt het me ook om voldoende tijd over te houden voor mijn gezin en om af en toe op vakantie te gaan. Op die manier houd ik het prima in balans!”