Westlander werkt mee aan ‘s werelds meest efficiënte waterstofauto

Algemeen
Het Eco-Runner team met in het midden - met teamgenoot op zijn nek - Stan van Hooft.
Het Eco-Runner team met in het midden - met teamgenoot op zijn nek - Stan van Hooft. (Foto: TU Delft)

Vanaf Amsterdam naar Brussel, via Parijs, Monaco, Barcelona en Madrid door naar Gibraltar en weer terug op één kilogram waterstof. Voor veel mensen een droom, maar het Eco-Runner Team Delft maakt van deze droom werkelijkheid. Westlander Stan van Hooft focust zich samen met 22 andere studenten van de TU Delft één jaar lang op het ontwikkelen van de meest efficiënte waterstofauto ter wereld om zo de mogelijkheden van waterstof en duurzaamheid te laten zien aan de buitenwereld. 

Eco-Runner Team Delft is een multidisciplinair studententeam van de TU Delft. Samen ontwerpen en bouwen zij elk jaar een nieuwe stadsauto die op waterstof rijdt. Door te blijven innoveren en de grenzen op te zoeken van wat technisch mogelijk is, willen de studenten de wereld laten zien wat er allemaal realiseerbaar is met een hoop motivatie en een goed idee.


Met de Eco-Runner XIII wil het team deze zomer het wereldrecord verbreken. - TU Delft

Een jaar vol innovatie

Een heel jaar zet Stan vrijwillig zijn studie opzij om zich in de D:DREAM Hall, een speciaal ingerichte locatie op de campus van de technische universiteit, volledig te focussen op de bouw van de waterstof auto, de Eco-Runner XIII. Komende zomer wil het team het wereldrecord verbreken. Het gaat hierbij om het rijden van de langste afstand door een waterstof-aangedreven voertuig op één tank waterstof zonder bij te tanken. Stan, Public Relations & Partnerships Manager, is onder meer verantwoordelijk voor de marketing, communicatie en acquisitie binnen het team. 

“Na mijn studie Klinische Technologie wist ik nog niet zo goed welke vervolgrichting ik op moest, toen ik vervolgens deze functie bij Eco-runner tegenkwam, ben ik mij wat meer gaan inlezen en ben vervolgens super enthousiast geworden over het project. Daarnaast is het erg leuk om met zo’n ambitieus team te werken aan één bepaald project en een duurzamere toekomst. Door de fantastische resultaten van afgelopen jaar is de lat al heel erg hoog gelegd, maar ik weet zeker dat we dit jaar nog beter kunnen.”

Zo heeft het voorafgaande team meegedaan aan de Eco-Marathon. Dit is een wereldwijde competitie voor energie-efficiëntie waarbij deelnemers auto’s bouwen om de hoogst mogelijk brandstof efficiëntie te bereiken. Deze wedstrijd hebben ze dik gewonnen en ze behaalden hier een theoretische efficiëntie van 5407 kilometer per kilogram waterstof.

Een toekomst in waterstof

Dat Eco-Runner Team Delft op waterstof rijdt, is niet zonder reden. Waterstof is het lichtste element op aarde, heeft een hoge energiedichtheid en is volledig groen te produceren en te gebruiken. Het gebruik en de behoefte aan waterstof in de energietransitie kan daarom niet worden onderschat volgens Stan. “Wij gebruiken waterstof voor de mobiliteit, een sector die goed is voor 25% van de wereldwijde CO2 uitstoot. Echter, waterstof is enorm veelzijdig en kan in veel verschillende sectoren als groen alternatief worden ingezet. Naast dat het waarschijnlijk een grote rol zal gaan spelen in de opslag van de energievoorziening van Nederland kan het ook in de industrie gebruikt worden om staal of cement op een duurzame manier te produceren.”

Naast het gebruik van waterstof is ook de efficiëntie van hoog belang. Dit betekent dat de aerodynamica en het gewicht van de auto van groot belang zijn. Dat heeft er voor gezorgd dat op dit moment de Eco-Runner XII minder luchtweerstand ondervindt dan een wielrenner van de Tour de France. Daarnaast weegt de auto maar 72 kg, wat betekent dat hij met bestuurder dus meteen 2 keer zo zwaar is. “Naast dat we een duurzame energiebron moeten gebruiken, moeten we ook minder energie in zijn totaliteit gaan gebruiken. De auto van afgelopen jaar is nu al 100 keer zo efficiënt als de gemiddelde benzineauto van vandaag de dag”.