‘Pas op voor moderne babbeltruc’

Algemeen
Afbeelding
(Foto: Shutterstock)

De politie waarschuwt Westlanders voor de ‘moderne babbeltruc’.

Wat zou je doen als je zoon je via Whatsapp benaderd met de vraag om geld naar hem over te maken? Het is een dringende situatie en hij heeft het gelijk nodig. Zou je erin trappen? Veel mensen wel, merkt de politie. Deze vorm van criminaliteit - die ook wel vriend-in-noodfraude genoemd wordt - komt nog steeds veel voor en kan beschouwd worden als de moderne babbeltruc. Door goed te ‘babbelen’ worden veel slachtoffers gemaakt.

Ook via de telefoon wordt veel gebabbeld. Zo doen oplichters zich voor als medewerkers van een technische helpdesk of bank. Er is zogenaamd verdachte activiteit aangetroffen op de bankrekening of er is iets mis op de computer van het slachtoffer. De persoon die zich voordoet als medewerker kijkt graag even mee met behulp van softwareprogramma’s als Anydesk of Teamviewer. Het zijn voorbeelden van handelswijzen die veel voorkomen bij telefoonfraude. Geloofwaardigheid speelt hierbij, net als bij vriend-in-noodfraude, een belangrijke rol. Ook proberen de oplichters altijd gebruik te maken van tijdsdruk. Er is haast bij om jou iets te laten doen. Je wordt onder druk gezet, waardoor je minder goed kunt nadenken over wat er nu precies van je wordt gevraagd.

- De politie geeft een aantal tips om te onthouden:

- De bank belt je nooit voor je pincode

-  De bank belt je nooit op om andere informatie bij je te achterhalen, ze hebben jouw gegevens namelijk al in hun systeem

-  Installeer nooit software zoals Teamviewer of Anydesk op aanraden van ‘de bank’ of een andere ‘helpdesk’

-  Typ nooit je pasnummer, vervaldatum of pincode in een email of op een website

-  De bank komt nooit naar je toe om een bankpas op te halen

Bovenstaande punten zal een echte bank of andere helpdesk nooit van je vragen. Heb je iemand aan de telefoon die het bovenstaande wel van je vraagt? Hang direct op. Staat er toch iemand voor je deur om je pinpas op te halen? Bel dan direct 112.