Uit d’oude doos: het verwijderen van de W.S.M.-rails langs de Poeldijkseweg

In de rubriek ‘Uit d’oude doos’ deelt Hans Rebers van de historische vereniging Monster/Ter Heijde wekelijks een foto uit het archief van de vereniging en vertelt hij ons kort over de achtergrond ervan. Deze week: een foto uit 1970 van het verwijderen van de rails van de Westlandsche Stoomtramweg Maatschappij (W.S.M.) langs de Poeldijkseweg, ter hoogte van de Waellandweg in Monster.
Deze oude spoorlijn van Poeldijk via Monster naar ’s-Gravenzande bedroeg 19.3 km en werd reeds op 14 augustus 1883 geopend voor personen- en vracht vervoer. In de eerste jaren was het vooral het personenvervoer dat goede resultaten opleverde voor de W.S.M., vanaf 1922 krijgt de WSM veel concurrentie van een tiental busbedrijfjes. Het transport van kolen en tuinbouwproducten werd hierdoor steeds belangrijker.






Meer nieuws uit Westland?
Ontvang de laatste updates per mail — schrijf je hier in!
Heb je ook een nieuwtje? — Tip hier onze redactie