FloraHolland Naaldwijk blikt terug

Nieuws

Bloemenveiling FloraHolland in Naaldwijk realiseerde in 2009 een klokomzet van 771 miljoen euro (-10 procent). Als tweede grootste exportveiling ondervond ook FloraHolland Naaldwijk hinder van de economische crisis. Verder verschoof dit jaar een klein deel van de klokverkoop naar verkoop via bemiddeling door FloraHolland Connect, de landelijk opererende bemiddelingsorganisatie van de veiling. FloraHolland Connect zag de omzet in 2009 met 2 procent groeien.

Een omzetdaling vond vooral plaats bij de snijbloemen, waar de prijsvorming achterbleef. Voor Naaldwijk is met name de export naar Engeland en Rusland belangrijk. Juist in deze markten liep de verkoop van bloemen en planten sterk terug. Door vroegtijdig de begroting bij te stellen heeft FloraHolland Naaldwijk de ketenkosten in de hand gehouden. Het jaar 2009 stond verder vooral in het teken van vernieuwing. In 2009 zijn de traditionele klokken vervangen door geprojecteerde klokken en is een aantal productgroepen bij de snijbloemen overgegaan op beeldveilen.

Mogelijkheden digitaal zakendoen verruimd
Digitaal zakendoen is in de sierteeltketen in een verdere stroomversnelling geraakt. In de synchronisatie van veilschema’s heeft Naaldwijk samen met de andere exportveilingen van FloraHolland (Aalsmeer en Rijnsburg) belangrijke stappen gezet. FloraHolland Naaldwijk verruimde de mogelijkheden om digitaal zaken te doen door uitbreiding van het aantal projectieklokken. Deze klokken maken het mogelijk om meer informatie zoals productfoto’s en kwekerlogo’s te tonen. Alle afmijnzalen van Naaldwijk hebben nu de faciliteiten die verdere invoering van beeldveilen mogelijk maken. Klanten van de veiling gaan steeds meer digitaal inkopen. Het aantal Kopen Op Afstand (KOA)-aansluitingen is in 2009 in Naaldwijk met 85 (21 procent) toegenomen. Het omzetaandeel dat via KOA wordt gerealiseerd is in het afgelopen jaar in Naaldwijk bij de snijbloemen gestegen tot 43 procent (+5 procent). “Digitaal zaken doen heeft voordelen voor de hele keten. In goed overleg met onze kwekers en kopers bekijken we hoe de randvoorwaarden voor het verder invoeren van beeldveilen optimaal kunnen worden ingevuld”, aldus Gijs Kok, vestigingsmanager FloraHolland Naaldwijk. “Beeldveilen is geen doel op zich. We verwachten niet dat we op korte termijn bij alle producten op beeldveilen overgaan.”

Westland-agenda
Begin 2009 zijn door B&W van de gemeente Westland en een vertegenwoordiging van het bedrijfsleven de gevolgen van de crisis voor de Westlandse economie besproken. “We hebben met een kleine stuurgroep een projectenagenda opgesteld die ervoor moet zorgen dat de Westlandse economie sterker uit de crisis komt”, zegt Kok. “Belangrijk vertrekpunt hierbij is dat zulke belangrijke zaken als kennisontwikkeling (onder andere Greenport Campus) en innovatie (bijvoorbeeld aardwarmte, energieleverende kas en logistieke concepten) ook in deze moeilijke tijd juist door moeten gaan.” FloraHolland Naaldwijk is in dat kader direct betrokken bij de programma’s ‘Westland als inspirerend marktcentrum’ en ‘Betere benutting van ICT in de sierteeltlogistiek’.

Volume FloraHolland nagenoeg gelijk: bloemetje blijft consument blij maken
FloraHolland Naaldwijk is één van de zes vestigingen van de coöperatie FloraHolland. De veilingorganisatie realiseerde in het economisch lastige jaar 2009 een omzet van ruim 3,8 miljard euro aan bloemen, kamer- en tuinplanten. Dat was 5 procent minder dan het jaar ervoor, maar beter dan de oorspronkelijke prognose.
Alle FloraHolland-marktplaatsen samen verwerkten dit jaar ruim 12 miljard stuks bloemen en planten, wat nagenoeg gelijk was aan vorig jaar (-1 procent). Dat geeft aan dat de West-Europese consument ook bij een achterblijvende economie nog steeds een bloemetje of plant koopt.
Met duurzaamheid en innovatie loopt de sector volgens FloraHolland internationaal voorop. Zelfs in moeilijke tijden blijven kwekers innoveren met onder meer energieloze of zelfs energieleverende kassen en productiviteitsverhoging door kassenbouw in méér lagen.
De veiling zette dit jaar een belangrijke stap over de grens. Onderzoek naar samenwerking met de Duitse veilingorganisatie Landgard mondde uit in oprichting van de joint venture Veiling Rhein-Maas in Herongen (D). Daarin worden in oktober 2010 de klokactiviteiten van FloraHolland Venlo en Landgard samengebracht. Doel van de joint venture is de vorming van één sterke en internationaal georiënteerde marktplaats in de Euregio.
FloraHolland omvat naast haar zes (inter)nationale marktplaatsen (Aalsmeer, Naaldwijk, Rijnsburg, Venlo, Bleiswijk en Eelde) en de landelijk opererende bemiddelingsorganisatie (FloraHolland Connect) ook een internationaal actieve afdeling Import. Bij de veilingorganisatie werken bijna 4400 medewerkers.