Deze 3 verslechterde fietspaden in Westland worden flink verbeterd

De gemeente Westland gaat komende jaren een paar fietspaden in een slechte onderhoudsstaat flink aanpakken. Het gaat om twee fietspaden in Honselersdijk en één in Naaldwijk.
Op deze drie fietspaden is het nu nog minder prettig fietsen, vanwege scheef liggende tegels of klinkers. Maar dat is binnenkort verleden tijd: de fietspaden worden gerenoveerd met platen van hoge kwaliteit beton. Deze laten zich niet omhoog- of wegdrukken door boomwortels.
Veiligheid
De wens om fietspaden in het Westland op te knappen komt voort uit de motie ‘Opknappen Westlandse fietspaden en de motie ‘Betere fietspaden’, aangenomen door de raad op 9 november 2022. Hiermee vroeg de gemeenteraad aan het college van B en W om de kwaliteit en de veiligheid van de fietspaden in Westland te verbeteren. Maar om álle verslechterde fietspaden in Westland aan te pakken, zou de gemeente tientallen miljoenen euro’s moeten investeren binnen korte tijd. Dat zou niet realistisch zijn. Daarom heeft de gemeente nu drie fietspaden op het oog.
Drie fietspaden
De drie fietspaden waarvan de tegels of klinkers worden vervangen door betonnen platen, bevinden zich op de volgende drie locaties. Ook het jaar waarin ze op de schop gaan, staat erachter vermeld:
- Nieuweweg in Honselersdijk (2023);
- Zwethlaan in Honselersdijk (2024);
- Grote Achterweg in Naaldwijk (2025).
Andere fietspaden
Hoewel alleen deze drie fietspaden worden voorzien van betonnen platen, zorgt Westland er wél voor dat alle fietspaden in de gemeente veilig blijven, met klein onderhoud. Inwoners kunnen risicovolle fietspaden melden via de website van de gemeente.
Ook worden sommige fietspaden aangepakt als onderdeel van een fietsroute tussen steden. Een voorbeeld hiervan is het fietspad aan de Veilingweg, dat wordt omgevormd met subsidie van de MRDH (Metropoolregio Rotterdam-Den Haag).
Factoren
Maar in hoeverre dit kan met betonnen platen, hangt er onder meer vanaf of er materialen beschikbaar zijn, en van subsidies. Ook is de gemeente afhankelijk van de medewerking van de netwerkbeheerders, omdat veel van de ondergrondse infrastructuur onder de Westlandse fietspaden ligt.