Op de pijp met... Cobi Storm

Nieuws
'Mensen dingen leren en met ze omgaan. Dat is steeds wat terugkomt in mijn leven.'
'Mensen dingen leren en met ze omgaan. Dat is steeds wat terugkomt in mijn leven.' (Foto: Ton van Zeijl)

Even pauze. Even op de pijp. Bakkie doen, praatje maken. Met en over bijzondere Westlanders. Westlanders met een verhaal. Over Westlandse waarden, en over heden, verleden en toekomst. Deze keer praten we met: Cobi Storm.

Het begint met taal, zo zegt men. Maar het gaat verder dan dat, vindt Cobi Storm (64). Zij geeft taallessen aan Westlanders die dat nodig hebben. “Het gaat om jezelf sociaal kunnen redden.” Cobi is getrouwd met Richard en woont in Poeldijk.

Waar kom je vandaan?

“Ik kom uit Monster, waar mijn ouders een groentewinkel hadden tegenover de molen. In die tijd waren er veel van die buurtwinkels. Als iemand een kilo aardappels kwam halen kon die rustig een uur blijven praten. Mijn moeder dreef de winkel. Mijn vader werkte als boekhouder bij een inkoopbedrijf voor groente en fruit en was daarnaast bekend als voorzitter van de Monsterse Damvereniging. Er zijn heel wat wereldkampioenen bij ons over de vloer geweest. Ik heb nog drie zussen.”

Zag jij toekomst in de groenten?

“Je hielp natuurlijk in de winkel. Dat was hard werken, zeker als de machines moesten worden schoongemaakt. Dat trok me nou niet zo. Klanten helpen was wel leuk. Ik verkoop nog steeds dingen op rommelmarkten of Marktplaats. Maar dan gaat het meer om de omgang met mensen. Na de Rehobothschool volgde de Morgenster mavo. Ik was een laatbloeier en lette niet zo heel goed op. Maar dankzij goede en leuke leraren haalde ik toch mijn diploma. Daarna volgde de ‘kleuterkweek’ om kleuterleidster te worden. Mijn eerste baan was op ‘De Kleine Stern’ in Ter Heijde aan Zee. Nu de Willemschool. Toen de basisschool ontstond ging ik na een verkorte pedagogische opleiding lesgeven aan de groepen 3 en 4. Toen de reorganisaties kwamen en mijn werk vooral uit invallen ging bestaan nam ik ontslag en ging ik werken bij een psychiatrische instelling als activiteitenbegeleider. Dat betekende niet alleen mensen bezig houden, maar ook echt lessen geven. Computerlessen, typelessen. Heel divers want in zo’n instelling kom je allerlei mensen tegen. Een belangrijke les die ik daar leerde en die ik nu nog toepas, is dat het essentieel is om mensen zelfvertrouwen te geven. En vaardigheden kunnen daarbij helpen. Zo’n cursus hielp mensen met hun eigenwaarde.”

Het onderwijzende bleef er wel inzitten…

“Mensen dingen leren en met ze omgaan. Dat is steeds wat terugkomt in mijn leven. Omdat je als docent of begeleider echt verschil kunt maken. Na dertien jaar ging ik weer computerlessen geven op ROC Mondriaan. Een pittige baan. Grote klassen, met jongeren van allerlei pluimage en soms uit moeilijke gezinssituaties.”

Niet echt gemotiveerd vaak, lijkt me…

“Nee. Maar je moet de waarde van iemand blijven zien. Iedereen heeft een kwaliteit die je kunt stimuleren. Dat kun je alleen met hulp van je collega’s. Gelukkig had ik een geweldig team. Dat zie je vaker, heb ik ervaren; hoe moeilijker de doelgroep hoe beter het team. Na weer een reorganisatie ging ik lesgeven aan volwassenen. Het grote verschil is dat die wél heel gemotiveerd zijn. Ze komen rustig drie kwartier eerder omdat ze zó graag bezig willen zijn. Ik ben er in Den Haag mee begonnen en nu doe ik dat bij mbo Westland, ROC Mondriaan Taal+.”

Wat geef je voor les?

“Om te beginnen doe ik dat niet alleen. Met mijn collega Shari en onze fantastische vrijwilligers Nel, Ditta en Ellen vormen we een heel goed team. We geven Nederlands als eerste taal (NT1). Dat zijn gewone Westlandse mensen, in een leeftijd tussen 18 en 72-plus. Het zijn mensen die nooit goed lezen en schrijven geleerd hebben. Omdat ze al vroeg hard aan het werk moesten en weinig scholing kregen, mantelzorg moesten verrichten of op speciaal onderwijs hebben gezeten.”

Laaggeletterden dus…

“Dat vind ik een naar woord. Laag, dat klinkt denigrerend. Dat helpt mensen niet met een positief zelfbeeld. Veel van hen hebben een hoop meegemaakt. Pesten, slecht onderwijs… Daardoor zijn ze zich dom gaan voelen. Dat hoef je dan niet te benadrukken. Mensen schamen zich toch al genoeg. Ik hou het liever op ‘basisvaardigheden’. Onze lessen zijn meer dan taallessen alleen. Maar het gaat verder dan dat. Het gaat om jezelf sociaal kunnen redden. Sociale zelfredzaamheid. En daar hoort bijvoorbeeld ook digivaardigheid bij, want bijna alles gaat tegenwoordig via internet; bankzaken, overheidscommunicatie, het ziekenhuis of de huisarts, noem maar op. De wereld is complex en je moet aan allerlei regels voldoen. Als je die niet goed begrijpt, dan kan het misgaan. Je blokkeert gewoon.”

En dat geeft problemen…

“Ja, want de maatschappij verwacht wel dat je reageert, meedoet. Maar als jij een brief krijgt van de gemeente die je niet goed kunt lezen, of, als je dat wel kunt, niet goed begrijpt omdat het allemaal moeilijke taal is, wat moet je dan? Als een website, waarvan vaak gezegd wordt dat dat toegankelijker is, heel veel handelingen vraagt voordat je ergens komt, dan helpt dat niet. Daarom is het belangrijk dat instanties hier rekening mee houden. Dat vraagt om inzet en open staan voor verandering. Daarom hebben we bijvoorbeeld taalambassadeurs; Dit zijn ervaringsdeskundige cursisten die presentaties geven aan de gemeente, bedrijven en scholen en vertellen hoe het weer terug gaan naar school hen in positieve zin heeft veranderd. En onze groep heeft bijvoorbeeld geholpen om de website van de Gemeente Westland eenvoudiger en daardoor dus toegankelijker te maken. We hebben redactieleden van het NOS journaal op bezoek gehad waardoor er nu een NOS journaal makkelijke taal is. Geen jeugdjournaal, echt bedoeld voor volwassenen. Maar wel eenvoudiger verteld. Dit weekjournaal wordt wekelijks uitgezonden bij de WOS en TV West.”


Vereenvoudigen is waar het om gaat?

“Niet alleen, maar dat helpt wel. Daar kun je hulpmiddelen voor gebruiken. Afbeeldingen in plaats van tekst bijvoorbeeld. En eenvoudiger tekst. Via www.encyclo.nl bijvoorbeeld. Daar vind je betekenissen en definities van woorden in verschillende moeilijkheidsgraden. Een andere handige stite is oefenen.nl, waar volwassenen hun basisvaardigheden als taal, rekenen en digitale vaardigheden kunnen verbeteren.

Wat ook speelt is de verengelsing van de taal. Daarom behandelen we regelmatig Engels in de lessen. We werken aan begrijpend lezen, woordenschat opbouwen, en aan het werken met smartphones en laptops.”

En werkt het?

“Zeker! Iedereen heeft er baat bij. Gewoon in het dagelijks leven, en soms zelfs meer dan dat. Sommige cursisten zijn terug naar school gegaan en zijn geslaagd voor een opleiding. Sommigen halen hun rijbewijs omdat we helpen met het voorbereiden van het theorie-examen. Daar ben ik echt supertrots op. Het zijn kanjers met een echte Westlandse mentaliteit!”

Dus hier speelt zelfvertrouwen ook een rol?

“Heel erg. Dingen kunnen en weten geeft je zekerheid. Deze doelgroep help je door veiligheid te bieden. Daarom delen we veel in de groep. En je ziet dat iedereen kan leren; ook ouderen. Daarom kijken we echt naar de persoon, en naar de hulpvraag die diegene heeft. Dat is voor iedereen verschillend.”

Hoe kan de maatschappij deze mensen tegemoet komen?

“Over instanties heb ik het al gehad. En daar dringt het gelukkig steeds meer door. Kijk naar mooie initiatieven als de Formulierenbrigade of de cursus Digisterker in de Bibliotheek. Het voordeel van de Bibliotheek is dat dat weer heel laagdrempelig is. Je loopt er makkelijk binnen om vragen stellen. Bij ons in de les is ook iedereen welkom om de sfeer te komen proeven. We geven op maandag en donderdag les bij MBO Westland in het World Horti Centre. Maar ik merk mensen dat toch lastiger vinden. Overigens verwijzen ze vanuit de bieb door naar ons. Loop gewoon even langs de taalbalie voor informatie. Ik droom van een Open Leercentrum in Westland, waar vrijwilligers mensen ontvangen en helpen met het verbeteren van hun basisvaardigheden. Waar mensen kunnen leren whatsappen of e-mailen, of wegwijs gemaakt worden met DigiD. Er zijn wel van dit soort initiatieven hoor, maar een centrale plek waar je terecht kunt, dat zou heel mooi zijn. Als medemens is het belangrijk deze mensen serieus te nemen en volwaardig te behandelen. Want ze zijn niet dom of onwetend, ze hebben alleen bepaalde dingen niet meegekregen, maar ze hebben wel hun kwaliteiten. Soms zelfs nog meer, omdat ze dingen bereikt hebben ondanks hun achterstand!”

Geïnteresseerd? Meld je aan voor voor de cursus Beter lezen en schrijven Westland via telefoonnummer 0886663836.

Wil jij ook Op de Pijp of ken je iemand met een mooi verhaal? Mail dan naar redactie.westland@rodi.nl.