Bezoek Westland en Varend Corso: een goed huwelijk

Nieuws
Jeroen Beelen van Bezoek Westland gaat het Varend Corso in de schijnwerpers zetten.
Jeroen Beelen van Bezoek Westland gaat het Varend Corso in de schijnwerpers zetten. (Foto: PR)

Het Varend Corso en Bezoek Westland vormen twee organisaties die naadloos op elkaar aansluiten. Sinds 2016 zet Bezoek Westland zich in voor de uitvoering van de toeristische marketing en promotie van het Westland. Het Varend Corso is al 25 jaar één van de belangrijkste visitekaartjes van de Glazen Stad. Het is dus niet vreemd dat beide organisaties ook dit jaar, als in een goed huwelijk, de handen weer ineenslaan om elkaars positie te versterken.

“Wij hebben bijvoorbeeld het foldermateriaal met de plattegronden van de routes van het Corso al bij onze partners neergelegd”, zegt Jeroen Beelen, de marketingcoördinator van Bezoek Westland. “Je vindt die schitterende folders dus bij alle bedrijven en instellingen waar veel mensen over de vloer komen. Denk daarbij aan de Tuinderij, bijna alle strandtenten, overnachtingslocaties en musea. Het Corso reikt ons weer een helpende hand door vanaf de flyerboot onze folders over de Westlandse kassenroute aan vele duizenden toeschouwers te overhandigen.”

Die kassenroute Westland is een recent en uniek initiatief dat tot stand kwam met financiële steun van de provincie Zuid-Holland en de gemeente Westland. “De kassenroute Westland bestaat uit drie routes langs 22 tuinders. Bij die tuinders staan infoborden voor de deur. Op die borden staan QR-codes. Eén code gaat naar een filmpje waarop je de tuinder in zijn kas ziet die vertelt over zijn teelt. De tweede code vertelt over de achtergrond van de tuinder, over duurzaamheid, hoe hij met het milieu omgaat en zijn kijk op de energietransitie. De derde code gaat naar de pagina op de website van Bezoek Westland waarop de route staat. Die filmpjes gemaakt door Matthijs van den Beukel zijn ware kunststukjes. Op deze manier hopen we toerisme en tuinbouw bij elkaar te brengen.”


Foto: Arnaud Roelofsz Fotografie

Ook online gaat Bezoek Westland het Varend Corso in de schijnwerpers zetten. “We gaan ruim op tijd en op verschillende momenten aangeven dat het Varend Corso er weer aankomt. Op de site van het Varend Corso wordt dan weer aandacht gevraagd voor onze kassenroute.” In de negen jaar dat hij probeert de aandacht te vestigen op het Westland ziet Jeroen Beelen duidelijke veranderingen. “Vooropgesteld, Westland is niet een echte toeristische hotspot zoals Delft dat bijvoorbeeld is. Dat willen we ook helemaal niet zijn want het moet ook weer niet te druk worden. We focussen ons op kust en kassen. We willen mensen graag laten zien wat daar speelt. Die kassenroute helpt daar enorm bij. De kust willen we ook graag laten zien als een gezellig familiestrand, dat helemaal niet zo druk hoeft te worden als Scheveningen en Kijkduin. De cijfers leren dat we steeds meer mensen bereiken met onze boodschap.”

Het Varend Corso is één van de dragers van het verhaal van Bezoek Westland, samen met de musea, de strandtenten, de mensen die de gastvrijheid van het gebied tastbaar maken. “En als je het dan over de kust en de kassen hebt, dan heb je ook zaken nodig die dat verhaal tastbaar maken. Het Varend Corso is bij uitstek zo’n evenement. Het maakt het verhaal van de kassen tastbaar en laat de trots van het Westland zien, de essentie van het Westland. Wij zijn heel dankbaar dat we dat kunnen en mogen delen. En wat zou het mooi zijn als de mensen op de fiets naar het corso komen en meteen nog één van de kassenroutes meepikken.”