Speeltijd in plaats van schermtijd

Partnerbijdrage
Wouter de Wolf en winkelmanager Rozemarijn Pinxt.
Wouter de Wolf en winkelmanager Rozemarijn Pinxt. (Foto: Herre Heersma)

De ruim 20.000 bezoekers dit jaar op Spellenspektakel zijn slechts een indicatie van hoe populair spellen op dit moment zijn. Moderne klassiekers als Ticket to Ride en nieuwe spellen zoals Dodo en Wild Serengeti gaan als warme broodjes over de toonbank. Mensen hebben een enorme behoefte aan gezelligheid en samenkomen.

Dit ervaren ze ook bij Spellenwinkel.nl uit Delft. We spreken met speladviseur Wouter de Wolf en winkelmanager Rozemarijn Pinxt uit Wateringen. Wouter vertelt: “Er verschijnen ieder jaar tegen de duizend titels, dus het kan best lastig zijn om te kiezen welke spellen er bij jou passen. Wij geven daar graag advies in en je kunt de spellen hier onder het genot van een hapje en drankje ook gezellig uitproberen.”

Naast bordspellen winnen ook trading card games aan populariteit. De allerbekendste is natuurlijk Pokémon. Rozemarijn lacht, “Ja, we hebben een gigantisch assortiment Pokémon en het wordt veel verzameld. We zien nu een trend dat het spel ook echt gespeeld wordt. Daarom organiseren we regelmatig gratis evenementen voor iedereen die het spel graag wil leren spelen.”

Tijdens de Sinterklaasperiode worden er heel veel pakjes Pokémon verkocht. Rozemarijn begrijpt wel dat dit populair is bij kinderen en bij ouders, “Het blijft onwijs leuk om een pakje te openen en verrast te worden door de kaarten die erin zitten. Veel ouders vinden het lastig om een leuk alternatief te vinden voor tv, tablet en telefoon. Pokémon en andere spellen bieden dan uitkomst: speeltijd in plaats van schermtijd. Daarbij hebben de Pokémonpakjes een ideaal formaat voor in de schoen.”

Rozemarijn en Wouter ontvangen in de winkel steeds meer mensen uit het Westland. “We zijn een van de grootste spellenspeciaalzaken in Nederland, dus men is wel bereid om daar een klein halfuurtje voor te rijden. Daarbij is hier het voordeel dat je gratis kunt parkeren.”