Fotospeciaalzaak Ben Hofland bestaat 35 jaar

Partnerbijdrage
Ben en Francisca Hofland kunnen uren vertellen over de zaak.
Ben en Francisca Hofland kunnen uren vertellen over de zaak. (Foto: PR)

Als er een branche veel veranderingen heeft meegemaakt dan is het wel de fotodetailhandel. Ben Hofland weet er alles van, doet al 35 jaar mee.

Die jaren waren golvend, soms stormachtig, nooit een saai moment, altijd weer wat nieuws en innovatief. Van met de hand ingestelde toestellen, ontwikkelde filmpjes en foto’s die je pas dagen later kon ophalen naar volautomatische digitale camera’s waarmee je beelden direct via internet doorstuurt. “Thuis zien ze de foto’s soms eerder dan jij op je vakantiestek.”

Ben Hofland is de eigenaar van twee gelijknamige fotospeciaalzaken in Rijswijk en Naaldwijk. Het zijn er eigenlijk drie, zijn webshop is voor hem ook een volwaardige winkel. Runt ze al 35 jaar, samen met zijn vrouw Francisca, en een wat hij noemt topteam.

Innovatief

Mooie jaren, hij kan er uren over verhalen. Sommige herinnert hij zich alsof het gisteren was. Op de eerste dag in 1987 was er wel een klant, maar geen wisselgeld, vergeten! “Zoiets zou me nooit meer overkomen, twee jaar later waren we de eerste winkel in de regio waar je kon pinnen. De Rabobank-directeur kwam zelf het feestje meevieren.“

Hofland heeft altijd iets innovatiefs gehad. Toen er apparatuur kwam om zelf te ontwikkelen en af te drukken stond hij vooraan om in 1988 zo’n ‘minilab’ te kopen. Een bijzonderheid, foto’s in één uur klaar. “We werden overvallen door het succes. Maakten mee dat klanten na de vakantie eerst bij ons fotofilmpjes gingen brengen, dan naar huis reden om de auto leeg te halen, om daarna bij ons de foto’s op te halen.”

Styling

De latere komst van de digitale fotografie was revolutionair, in snelheid en ontwikkeling. “We zijn daar gelijk op ingesprongen. Een van de eerste camera’s had wel 350.000 pixels, we zitten nu op 45 miljoen!” 

Iedereen kan inmiddels professioneel aan het werk, maar die goede zelfgemaakte foto’s willen velen niet alleen zien op de camera of de laptop. Dat verklaart waarom Hofland ook steeds meer (grote) afdrukken print. In sfeervolle lijsten die soms eerst in de etalage belandden.

“Mijn vrouw Francisca heeft veel gevoel voor decoratie en styling, besteedt altijd al veel aandacht aan de etalage. Naast die ingelijste foto’s decoreerde ze de etalages met mooi sfeermateriaal. Je begrijpt het al, daarna kregen we vragen of die sfeerdingetjes ook te koop waren.” Hij lacht: “Ja, dus.”

Schakelen

Ondertussen blijft het niet bij ‘gewone’ afdrukken, steeds meer wordt gevraagd om bijzonder materiaal, zoals linnen, glas of aluminium. Ook de grootte is geen probleem meer. “Dat vereist vakwerk en het blijft imposant als er dan een foto uit de printer rolt van 2 meter. Neem van mij aan, dat is echt héééél groot”. 

Vakfotograaf zijn betekent dus almaar schakelen en aanpassen, tegelijk modern zijn, soms een beetje ouderwets blijven. Dat laatste bijvoorbeeld door klanten gewoon persoonlijk te helpen. “Velen vinden het nog steeds prettig iemand te spreken, om te horen of ze juiste keuze hebben gemaakt.” Modern staat voor meegaan met ontwikkelingen. “Zoals een app waarmee je telefonisch eenvoudig fotoafdrukken kunt bestellen.” 

En ook inhaken op nieuwe trends zoals de terugkeer van de ouderwetse fotofilm. Die is weer razend populair, bevestigt hij. Soms zijn het opa’s met een kleinzoon die bij hem op zolder zo’n oude camera ontdekte en wil weten hoe die werkt. “Lekker samen filmpjes vol schieten, laten afdrukken en ontwikkelen. En vol spanning dagen afwachten wat het is geworden.”

Zie www.benhofland.nl voor meer informatie.